TechnoLogic – ABD-Rusya teknolojik savaşında ilk cephe Türkiye, en önemli silah Yandex


ABD-Rusya teknolojik savaşında ilk cephe Türkiye, en önemli silah Yandex

TechnoLogic 13 Ağustos 2012 0
ABD-Rusya teknolojik savaşında ilk cephe Türkiye, en önemli silah Yandex

Rus internet arama motoru Yandex Google’a rekabet savaşı açtı, Alman dergisine konu oldu. “Küresel bir marka olmak isteyen Rus internet arama motoru Yandex’in, Google’a açtığı rekabet savaşında ilk cephe Türkiye”. Haber Alman Der Spiegel dergisinde bu başlıkla çıktı.

Dergi son sayısındaki haberinde Rusya lideri Putin’in, muhalefetin internette örgütlenmesine karşı bir strateji izlediğini anlattı, geçen ay çıkan internet yasasına dikkat çekti. Dergi haberde Türkiye pazarına giren Yandex’e geniş yer verdi.

Doğu Avrupa’dan sonra Yandex’in dünyada ilk girdiği ülkenin Türkiye olduğunun altını çizen Der Spiegel, Yandex’in Google’ın Türkiye’deki pazar payının yüzde 20’sini elinden almak istediği, bu hedef için hazırlandığını yazdı.

CNN Türk’ün haberine göre, büyüme planları kapsamında Kiril alfabesi kullanan ülkelerde bulunma kuralını bozarak Türkiye’ye adım atan Yandex, Rusya’nın dijital bir güç olması projesinin de bir ayağı.

Pazar araştırmaları, Avrupa’daki en popüler 20 web sitesinden 16’sının ABD, geri kalan 4 sitenin ise Rus menşeili olduğunu ortaya koyuyor.

Dergiye göre, eski bir KGB ajanı olan Vladimir Putin, Rus şirketlerin Avrupa’da ABD şirketlerinin pazar hakimiyetini kırmasını büyük bir mutlulukla izliyor.

Putin, Rusya’daki bilgi teknolojisi şirketlerinin sadece kamu kuruluşlarının ve sadakatini ispatlamış oligarşilerin kontrolü altında faaliyet göstermelerine izin veriyor.

ABD’li arama motoru Google’ın en büyük rakibi olan Moskova merkezli Yandex, özellikle uydu ve yol haritası uygulamalarıyla dikkat çekiyor.

2011 yılında gerçekleştirdiği halka arzdan 1.3 milyar dolar elde eden Yandex, 3 bin 500 kişiye istihdam sağlıyor. Her gün 19 milyon Rus tarafından ziyaret edilen Yandex, yüzde 60 paya sahip olduğu pazarda lider konumunda yer alıyor. Yandex, Ukrayna pazarındaki payını da geçtiğimiz bir yıl içerisinde yüzde 18’den yüzde 25’e çıkarmayı başardı.

Yurtdışındaki ilk ofisini 2011 yılının Eylül ayında İstanbul’da açan Yandex, Google’ın Türkiye’de sahip olduğu pazar payının yüzde 20’sini kapmayı hedefliyor.

Küresel marka olma hedefi çerçevesinde Brezilya, Tayland, Polonya ve Almanya ile de yakından ilgilenen Yandex, Alman ortağı MetaGer.de aracılığıyla Haziran itibarıyla Almanya pazarı hakkında bilgi edinmeye başladı.

Yıllık 622 milyon dolarlık satış gerçekleştiren ve 179 milyon dolar kar eden Yandex, dünyanın en büyük enerji şirketlerinden biri olan Rus Gazprom’la neredeyse aynı kar marjına sahip. Yandex, ikinci çeyrekte yıllık bazda yüzde 76’lık rekor bir büyümeye imza attı. Yandex, Kremlin için stratejik önem taşıyor.