TechnoLogic – Bilişimde verimsizliğin maliyeti yılda 1,8 milyar lira


Bilişimde verimsizliğin maliyeti yılda 1,8 milyar lira

TechnoLogic 14 Mayıs 2015 0
Bilişimde verimsizliğin maliyeti yılda 1,8 milyar lira

Türk şirketlerinin bilişim teknolojileri yatırımlarındaki verimsizlik yılda 1,8 milyar liraya mal oluyor. Dünyanın önde gelen iş yazılım ve hizmetleri üreticisi olan ve Gartner verilerine göre en büyük üç küresel ERP firması arasında yer alan Sage tarafından yaptırılan bir araştırma, iş yazılımlarını yeterince verimli kullanamayan Türk şirketlerinin, yapmakta oldukları teknoloji yatırımlarında milyarlarca lirayı sokağa atıyor olabileceğine işaret ediyor.

100 Türk şirketinin bilişim teknolojileri alanında karar verici konumundaki yöneticisi ile gerçekleştirilen araştırma, bilişim teknolojileri yatırımlarındaki verimsizliğin, şirket başına yılda yaklaşık 120 bin lira yük doğurduğunu gösteriyor.

Türkiye geneline bakıldığında bu rakam yıllık bazda 1,8 milyar liraya denk geliyor. Şirketlerin yüzde 91’i bilişim teknolojileri yatırımlarından yeterince fayda elde edemiyor.

İş yazılımlarının verimsiz kullanımıyla ilgili olarak en çok dile getirilen nedenler, kullanıcı eğitim eksikliği (yüzde 37) ve ihtiyaç fazlası özellikte yazılım kullanımı (yüzde 36) oldu.

Araştırmanın Avrupa ayağı ise orta ölçekli şirketlerin verimsiz bilişim yatırımlarının şirket başına yıllık ortalama 43 bin avro yük getirdiğini ortaya koyuyor. Avrupa’nın çeşitli ülkelerindeki yaklaşık 223 bin şirketin toplam bilişim verimsizliğinin toplam yükü ise 9,6 milyar avroya karşılık geliyor.

Avrupa’daki şirketlerin nerede ise yarısı (yüzde 43), Türk şirketlerinin ise yüzde 37’si iş yazılımlarını 3 ile 5 yıllık sürelerde güncelliyor. Öte yandan Türk şirketlerinin yüzde 48’i ise 1 ile 3 yılda güncellemeye gidiyor.

İş verimliliğine artış, hem Avrupa hem de Türkiye için gelecek bir yıllık dönemde en önemli iş önceliğini oluşturuyor. Yazılım satın alımlarında öncelikli unsur, hem Avrupa’da (yüzde 53) hem de Türkiye’de (yüzde 57) fiyat olarak öne çıkıyor.

Yazılım yatırımı ortamı, biraz karamsar bir tablo çiziyor. Avrupa şirketlerinin yüzde 49’u, Türk şirketlerinin ise yüzde 44’ü gelecek yıl yazılım için daha az harcama öngörüyor.

Açıklamada görüşlerine yer verilen Sage Avrupa Kurumsal Pazarlar ve ERP X3 Dünya Üst Yöneticisi (CEO) Jayne Archbold, iş yazılımlarının, orta ölçekli şirketlerin büyüme stratejileri açısından hayati önem taşıdığını, ancak araştırmanın da gösterdiği üzere iş ihtiyaçları ve satın alınan ürünün özellikleri arasında bir makasın bulunduğunu, bu makasın faturasının oldukça ağır olabildiğini kaydetti.

Yazılımı asıl kullanacak olan kişilere yeterince kulak vermeyen karar vericilerin, ihtiyaca ve kullanıcıya odaklı çözümler yerine, ‘her ölçek için tek boy’ tarzı ürünlere yönelebildiğini ifade eden Archbold, “Oysa orta ölçekli şirketlerin yatırım kararı alırken daha kullanıcı odaklı davranabilmeleri, çalışanların, şirketin yaptığı yatırımı en verimli şekilde nasıl kullanabileceklerini düşünmeleri gerekiyor” değerlendirmesinde bulundu.