TechnoLogic – e-Perakende sektörü yüzde 25 büyüme bekliyor


e-Perakende sektörü yüzde 25 büyüme bekliyor

TechnoLogic 06 Ocak 2014 0
e-Perakende sektörü yüzde 25 büyüme bekliyor

Doğuş Planet İcradan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi İzi Adato, e-perakende sektörünün 2014 yılında yüzde 20-25 büyüyebileceğini söyledi.

Doğuş Grubu ile Güney Koreli SK Group ortaklığında haziran 2012’de kurulan ve nisan 2013’te tüketiciler ile buluşan Doğuş Planet’in e-ticaret platformu n11.com’un yılsonu değerlendirme toplantısında konuşan Adato, n11.com’un 2013 yılında faaliyet gösterdiği 9 ay süresince 240 milyon liralık bir ticaret hacmine ulaştığını söyledi.

Bu rakamın özellikle KOBİ ağırlıklı üreticilerin cirosu olduğunu aktaran Adato, “İşletmeden tüketiciye (B2C) satış anlayışı ile ticarette gri alanlar yaratmadan, belgeli, tüketici haklarına saygılı ciddi bir platform ile ekonomiyi büyütüyoruz. Bunun için gereken bilişim altyapısını kendi Ar-Ge ekibimizle geliştirdik. Ayrıca çok güçlü bir pazarlama desteği ile mağazalarımız e-ticaret pazarının büyümesine katkıda bulunuyor” ifadelerini kullandı.

Sektörün büyümesi konusunda önemli beklentileri olduğunu ve bu sebeple yatırımlar yaptıklarını bildiren Adato, sektörde güven sorununun aşılması, e-ticaret için gereken ciddi yatırımların yapılması, alt yapı çalışmalarının iyileştirilmesi ve mobil uygulamaların devreye girmesiyle birlikte e-perakende sektörünün 2014 yılında yüzde 20-25 büyüme kaydedebileceğini, n11.com’un büyüme hedefinin ise yüzde 100’ün üzerinde olduğunu açıkladı.

n11.com’un 7 bin mağazaya, 6 milyon ürüne, 1 milyon üyeye, 5 milyon aylık tekil ziyaretçiyle birlikte toplamda 50 milyon ziyaret sayısına ulaştığı bilgisini veren Adato, bu büyümenin en büyük nedeninin nesil değiştiren girişimci KOBİ’ler olduğunu dile getirdi.

Bugüne kadar e-ticaret kanalını kullanmamış mağazalara ücretsiz e-ticaret eğitimi vererek, Türkiye’nin e-ticaret kültürünü geliştirme yönünde adımlar attıklarını belirten Adato, “Pazarlama eğitiminin yanı sıra ürünlerin fotoğraflanması için mağazalara hizmet veren ücretsiz stüdyo açtık. Bu karşılıksız hizmet Türkiye e-ticaret sektörüne yapılmış bir katkıdır. Doğuş ve SK Group ortaklığının finansal gücünü sektörü geliştirmek için kullanıyoruz” dedi.

Doğuş Grubu ve SK Group olarak toplamda 100 milyon dolarlık bir yatırım planlandığını ifade eden İzi Adato, sözlerine şöyle devam etti:

“E-ticaret sektörü henüz yerine oturuyor, altyapı ve pazarlama için ciddi yatırımlar gerekiyor. Yaptığımız yatırımla, yarattığımız ekosistemle Türkiye ekonomisinin büyümesine katkıda bulunuyoruz. Ekonominin bel kemiği olması gereken KOBİ’leri e-ticarete taşıyarak, gerçekleşen ticari faaliyet sonucu devlete yaklaşık 40 milyon liralık gelir oluşmasında aracılık ettik. KOBİ’lerin gelişimi için e-perakendenin maliyet avantajlarını kullanmalarını sağlarken, Türkiye’nin teknoloji geliştirme hedefine uygun olarak Ar-Ge alanında 56 kalifiye elemanla hem altyapı çözümleri geliştiriyoruz hem de birçok yeni yazılım projesi yürütüyoruz. Bugüne kadar 9 ayda 4,4 milyon lira Ar-Ge yatırımı gerçekleştirdik. Yürüttüğümüz Ar-Ge faaliyetlerimizle İstanbul Teknik Üniversitesi içerisinde bulunan Teknokent’te yerleşik tek e-perakende platformuyuz. E-ticaret göründüğünün aksine hakkıyla yapılırsa oldukça maliyetli bir iştir. Belli bir ekonomik değer yaratmak için de bu yatırımların yapılması şart.”

“E-perakendenin büyüklüğü 4 milyar dolar”

İzi Adato, kredi kartıyla taksit sınırlamasının sektörü etkileyebileceğini belirterek, “Ancak altının taksitle satılıp satılmamış olması bir sektörün gelişmesini engellemez. Tabi ki oradaki ciro azalacaktır, ama sektörün gelişmesi ile o cironun takviye edileceği başka alanlar da var” dedi.

Cep telefonun taksitle satılamayacak olmasının bir sektörü ciddi anlamda etkileyebileceğini anlatan Adato, bunun sadece kendilerini değil, herkesi etkileyeceğini dile getirdi.

Kredi kartlarında böyle bir düzenlemeye gidilmesinin Türkiye ekonomisini iyi etkileyeceğini aktaran Adato, “Çünkü Kore örneğine baktığımız zaman, Kore’de kredi kartları borçları yüzünden çok ciddi sıkıntılar yaşanmış. Dolayısıyla bizim daha uzun vadeye bakmamız gerekiyor, bunlara ekonomi içinde yapılan küçük ayarlar diye bakılıyor” şeklinde konuştu.

Markaların sahteleri satılmasın diye “Marka Koruma Merkezi” adında bir çalışmaları olduğunu anlatan Adato, marka hukukçularına şirket olarak alt yapılarını açtıklarını söyledi.

E-perakendenin büyüklüğünün 2013 yılında 4 milyar dolar sevilerine geldiğini düşündüklerini aktaran Adato, burada uçak biletlerinin olmadığını, tamamen ürüne dayalı bir sistem olduğunun altını çizdi.

Adato, satın alma konusunda “Almayı düşündüğümüz bir şey yok ama, böyle bir konuya kapalı değiliz” ifadelerini de kullandı.