TechnoLogic – E-ticaret hacmi 50 milyar TL’ye ulaşacak


E-ticaret hacmi 50 milyar TL’ye ulaşacak

TechnoLogic 29 Ocak 2014 0
E-ticaret hacmi 50 milyar TL’ye ulaşacak

Üye ağıyla Türkiye e-ticaret sektörünün yüzde 90’ını temsil eden Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği’nin (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun, sektörün 2014 ile ilgili beklentilerini ve gündemdeki konuları değerlendirdi. Orhun, 2013’ün e-ticaret için çok hareketli bir yıl olduğunu, sektördeki büyümenin yüzde 30 civarında olduğunu tahmin ettiklerini belirtti. Orhun, “Bu oran diğer birçok sektöre göre bir hayli yüksek. Büyüme hızımızın da ABD ve Avrupa pazarlarının çok üstünde olduğunu görüyoruz. Ancak bu yeterli değil çünkü Türkiye hâlâ gelişmekte olan bir pazar. ETİD olarak daha çok tüketiciyi e-ticaretle buluşturmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz” dedi.

Orhun, 2014’te e-ticaret hacminin 50 milyar TL’nin üzerine çıkacağını tahmin ettiklerini belirtti. Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) rakamlarını baz aldıklarını söyleyen Orhun, “BKM tarafından henüz 2013’ün net rakamları açıklanmadı. Ancak sigorta harcamaları çıkarıldıktan sonra tahminimiz 35 milyar TL civarında bir hacim yaratıldığı yönünde. 2014’te ise bu rakamın 50 milyar TL’nin üzerine çıkacağını düşünüyoruz” dedi.

Orhun e-ticaretin toplam perakende içindeki oranının şu anda yüzde 2 civarında olduğu bilgisini de paylaştı. ABD ve AB gibi olgunlaşmış pazarlarda bu oranın yüzde 10’ların üzerinde seyrettiğini söyleyen Orhun, “Hedefimiz 5 yıl içerisinde bizlerin de iki haneli rakamlara ulaşması yönünde” dedi.

12 milyon kişi internetten alışveriş yapacak

Türkiye’de şu anda 36 milyonun üzerinde internet kullanıcısı var. İnternet üzerinden alışveriş yapanların sayısı ise 10 milyon kişi. ETİD Başkanı Orhun, daha çok kullanıcıyı e-ticarete yönlendirmek istediklerini belirtti. Bu konuda bilgilendirme ve tanıtım çalışmaları yürüttüklerini söyleyen Orhun, “2014’te 2 milyon yeni alışverişçinin sisteme katılmasını bekliyoruz” dedi.

Türkiye’de online alışverişlerin yaklaşık 3’te 1’i İstanbul’dan gerçekleşiyor. Orhun’un paylaştığı bilgilere göre İstanbul’u sırası ile Ankara, İzmir, Adana, Bursa, Antalya, Diyarbakır, Kocaeli, Konya ve Kayseri takip ediyor. Orhun, “Anadolu e-ticareti sahiplendi. Fiziksel mağazalarla yetinmeyen ya da fiziksel mağazaların erişemediği tüketiciler, diledikleri ürüne e-ticaret aracılığıyla birkaç günde rahatça sahip olabiliyorlar” dedi. Orhun ayrıca e-ticarette cirosal olarak en büyük kategorilerin teknoloji ve tüketici elektroniği olduğunu belirtti. Bunu tekstil, aksesuar, ev dekorasyon, kozmetik ve ayakkabı takip ediyor.

Tüketiciler güvenlik konusunda hassas davranmalı

Geçtiğimiz günlerde Marmaris’te yaşanan olayı hatırlatan Orhun, online alışverişte ETİD üyesi güvenilir sitelerin tercih edilmesi gerektiğini vurguladı. Orhun, “Nasıl fiziksel mağazalarda seçim yaparken kaliteye ve deneyime önem veriyorsak, e-ticarette de bu şekilde seçim yapmak önemli. Ayrıca özellikle tüketici elektroniğinde ürün fiyatının üçte ya da dörtte birine ürün bulabilmek çok da mümkün görünmüyor. Bu nedenle kullanıcılar ürünü satın almadan o sitenin sahibi kimdir, önceki deneyimler nasıldır, bunları mutlaka araştırmalı. Biz e-ticarette ETİD üyelerini öneriyoruz. E-ticaret sitelerinin yüzde 90’ını temsil ediyoruz. Ayrıca tüketiciler ne ararlarsa ETİD üyelerinde bulabilirler ve güvenle alışveriş yapabilirler. Kredi kartı kullanımı, teslimat ve özel verilerin paylaşılması gibi güvenlik konularında ETİD üyesi siteler önemli yatırımlar yaparak müşterilerine kusursuz hizmeti hedef edinmişlerdir. Tüketiciler bu sitelerin hangileri olduğunu etid.org.tr adresi üzerinden öğrenebilirler” dedi.

Tüketici taksit sınırlamasına çareyi e-ticarette bulacak

Taksit sınırlamasıyla ilgili yorumlarını da paylaşan Orhun, bu kararın e-ticaret üzerinde kısa vadede negatif etki yaratacağını ancak uzun vadede tüketicilerin e-ticaret sitelerine yönleneceğini söyledi. Orhun, “Taksit, Türk halkı için önemli bir alışkanlık. Fakat bu gibi dönemlerde e-ticaret daha fazla avantaj sunması nedeniyle kullanıcılar nezdinde önemini artırıyor. Örneğin, önceki kriz dönemlerinde e-ticaret hacimsel ve adetsel olarak önemli bir artış göstermişti. Çünkü tüketiciler kriz dönemlerinde ve bunun gibi süreçlerde daha fiyat odaklı oluyorlar. Bu yeni düzenlemeyle de tüketiciler, ‘Madem taksit azalmış, bari daha iyi fiyatı bulayım’ diyecekler. Bunun da yeri e-ticaret” dedi.

2014’e çok kanallı mağazacılık damga vuracak

ETİD Başkanı Orhun, e-ticarette başarının yolunun iyi finansal planlama, inovasyon, iyi iş planı ve iyi yürütmeden geçtiğini söyledi. Orhun, “E-ticaret çok çalışma, dikkat ve özen gerektirir. Bunlar eksikse sorunlar baş gösterir. Eğer yangın çıkmadan öngören sistemler kurulmamışsa girişimler maalesef olumsuz sonlanıyor. Bu nedenle sektöre yeni giren tüm yatırımcı ve girişimciler kısa ve uzun vadeli planlar yapmalı ve mutlaka değişik senaryolara da hazır olmalıdır” diye konuştu.

Orhun ayrıca, sektörün artık olgunlaşmaya başladığını da belirtti. Orhun, “2014 için iki tür oyuncunun ön plana çıkacağını söyleyebiliriz. Yerli ve yabancı büyük oyuncular ön planda olacak. Diğer taraftan 2014 hali hazırda mağazası bulunan esnaf ve KOBİ’ler ile perakende markalarının, fiziksel dünyadaki varlıklarını internet ve mobile taşıdıkları bir yıl olacak. Çoklu kanallı mağazacılık 2014 içerisinde en çok konuşacağımız konular arasında yer alacak” dedi.