TechnoLogic – Salamworld Facebook’a rakip olmak istiyor


Salamworld Facebook’a rakip olmak istiyor

TechnoLogic 04 Eylül 2012 0
Salamworld Facebook’a rakip olmak istiyor

Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur’daki Uluslararası İslam Üniversitesi’nde öğrenim gören Rus öğrenci Jeyhun Jaafar sosyal iletişim ağında bir video paylaşıyor. Birisi Türkçe bir yorum yazıyor. Jaafar’ın anlamadığı bir dil bu. Ama sayfadaki “tercüme et” butonuna bir tıklayışla cevap veriyor. Salamworld adındaki bu sosyal iletişim ağı, dünyadaki Müslümanları bir araya getirmek için böyle bir yöntem kullanılabileceğini umuyor.

Salamworld Türkiye, Malezya, Mısır, Endonezya ve Bosna-Hersek’teki bin kullanıcısı ile deneme girişimlerini yürütüyor. Kasım ayında ise projeyi resmen başlatarak bütün dünyaya açılacak.

Bu çok dilli ve çok kültürlü projenin destekçileri Salamworld sitesinin içeriğinin farklı olacağını, pornografi, kumar ve İslami kurallara aykırı şeylere yer verilmeyeceğini belirtiyor.

İlk girişim değil

Salamworld türü girişimler daha önce de denendi. Muxlim.com adlı sosyal paylaşım sitesi 2006’da açılmış ama ömrü uzun olmamıştı. 2010’da açılan Mısır’daki Müslüman Kardeşler destekli Ikhwanbook.com adlı site de kapanmış durumda.

Türkiye merkezli olan ve diğer ülkelerde de danışmanları bulunan Salamworld farklı olmayı hedefliyor. Ülkeden ülkeye değişen İslami yorumları gözeten bir içerik filtre sistemi oluşturmayı düşünüyor. Fakat bu sansür girişimlerini kullanıcıların nasıl karşılayacağı merak ediliyor.

Bazı Malezyalılar sansüre uğrayan şey İslami kurallara aykırı olan alkol reklamları gibi içeriğe ilişkinse buna tolerans göstereceklerini, ama örneğin Suriye’deki gerçek durumu anlamalarını ya da Burma’daki Müslümanlara uygulanan şiddeti görmelerini engelleyecek türden siyasi sansüre karşı olduklarını belirtiyor.

‘Alternatif ihtiyacı’

BBC’nin haberine göre uzmanlar, dünyadaki Müslümanlar Salamworld’u yaygın bir şekilde kullanmaya başlasa da Facebook’a rakip olmasının zor olacağı kanısında. İnternet enformasyon şirketi Alexa, Salamworld’un deneme yaptığı ülkelerin tümünde Facebook’un en popüler site olduğunu ifade ediyor.

Fakat Salamworld’ün Asya-Pasifik bölümü başkanı Salam Suleymanov “alternatif ihtiyacına” vurgu yapıyor. Suleymanov, “1,5 milyar Müslüman nüfus düşünüldüğünde, belki benim görüşlerimi paylaşanların oranı küçük olabilir ama yine de bu büyük bir sayıya tekabül eder” diyor.