TechnoLogic – Teknoloji direksiyona el koydu


Teknoloji direksiyona el koydu

TechnoLogic 05 Ekim 2014 0
Teknoloji direksiyona el koydu

Kazasız bir seyahat için Demir Bükey olmak gerekmiyor. Teknoloji, araçları birer sürüş güvenliği uzmanı haline dönüştürüyor!

Türkiye’de güvenli sürüş denince çoğunlukla aklımıza sürücülere verilen güvenlik sürüş eğitimleri gelir. Hatta bu konuda Türkiye’de marka olmuş birkaç uzman da bulunmaktadır. Fakat artık teknoloji çağına geçmiş olmamız, bu işi doğrudan araçların da yapabilmesinin önünü açtı.

ŞAŞIRTAN TEKNOLOJİLER

Metro Rent A Bus Otobüs Kiralama A.Ş Genel Müdürü Cömert Agat, sürüş güvenliğinde oldukça şaşırtıcı noktaya gelen yeni teknolojileri anlattı. Cömert Agat, kısaca sürüşe yardımcı sistemlerin bütününün Güvenli Sürüş Sistemi’ni oluşturduğuna dikkat çekiyor: Burada söz konusu insan eğitimi değil tamamen teknoloji altyapısı ile aracın sürüş sırasında tehlike unsurlarına karşın donanımların sürücüye yardımcı olması mevcut güvenlik ve konforu daha da etkili hale getirmesidir. Biraz daha açarsak Güvenli Sürüş sistemleri, aracı ‘akıllı bir ortağa’ dönüştürür. Çok sayıda tehlikeyi algılar ve görsel, sesli veya dokunsal uyarılar sunarken aynı zamanda sürücünün reaksiyon kabiliyetini güçlendirir. Bazı sistemler, acil bir durumda, olası bir kazayı önlemek veya kazanın şiddetini azaltmak için kendiliğinden fren yapma gibi düzeltici önlem dahi alıyor; sürücü böylece rahatlar ve konfor düzeyi yükselir.

AMAÇ ‘ACİL DURUM’ RİSKİNİ ORTADAN KALDIRMAK

Peki acil durumlarda bu teknolojiler nasıl reaksiyon veriyor ve aslında sistem nasıl çalışıyor?

Agat, “Sistemi araçlarımıza uygulama nedenimiz acil durum risklerini ortadan kaldırmaktır. Kısaca acil bir durumda sistemin çalışma mantığı şudur. Bir stereo kamera ve çok aşamalı radar sensörlerden oluşan mevcut sensör sistemini temel alır. Bunlar aracın gözleri ve kulakları işlevi görür. Stereo çok amaçlı kamera, kısa mesafe stereo kamera ve ‘6 Boyutlu Görüş’ teknolojisi ile aracın görüş menzili büyük ölçüde artar. Kamera, aracın önünde 50 metreye kadar uzamsal algı ve 500 metrelik çevre tanıma sağlar. İleri doğru yol alan araç tarafından, yaklaşan ve kesişen trafik, yayalar ve çeşitli trafik tabelaları ve yol işaretleri algılanır ve bunlara uzamsal bir sınıf atanır. Aracın etrafına konumlandırılmış kısa menzilli radar sensörlerden gelen verilerin yanı sıra orta menzilli algılama özelliklerine sahip uzun menzilli radar sensörlerden gelen veriler, algılanan nesnelere olan uzaklıkla ilgili bilgi verir. Kameradan ve radar sisteminden gelen bilgiler, akıllı bir şekilde birbirleriyle birleştirildikleri bir kontrol birimine gönderilir. ‘Sensör füzyonu’ olarak adlandırılan bu özellik, aracın aktif ve pasif güvenlik teknolojisi arasında sinerjik bir işbirliği sağlar” diyor. Yani aslında sistem tamamen bir mühendislik işi.

TÜRKİYE KARAYOLLARINA ÖZEL UYGULAMALAR GELİŞTİRDİK

Türkiye deki karayollarının sürekli iyileştirildiğini ve artık neredeyse karayollarının tamamına yakınını duble yollar olduğunun altını çizen Agat, Günümüzde kazaların büyük bölümü sürücü hatalarından kaynaklanmakta. Kazalar genellikle sürücü yorgunluğu,uyku sorunu, kör nokta, hatalı sollama ve hatalı şerit ihlallerinden kaynaklanıyor. Araçlarımıza kurduğumuz LDWC (Güvenli Sürüş Sistemi) sistemlerini bahsi geçen sürücü hatalarını gidermek yada olumsuz sonuçlarını minimuma indirmek amacıyla geliştirdik. Donanım ürünlerini uzak doğudan getirttik , yazılım geliştirmeyi Türkiye de Yıldız Teknik Üniversitesi kampüsünde bulunan ve teknoparkta faaliyet gösteren Türk yazılımcılar ile birlikte çalışarak ortaya çıkardık. Bir yıllık bir yazılım süreci sonunda test çalışmalarını bu yılın Nisan ayında başlattık şu anda 10 otobüsümüzde uygulama faal bir şekilde çalışıyor. 2015 yılı içerisinde tüm filomuzda bu sistemi uygulamayı planlıyoruz.

KARAYOLU TAŞIMACILIĞI BOYUT DEĞİŞTİRDİ

Teknolojinin hayatın her alanında her geçen gün daha fazla yer aldığına ve insanların kurumların işini kolaylaştırdığına dikkat çeken Agat, teknolojinin kendi sektörlerine getirdiği faydaların da oldukça fazla olduğunun altını çiziyor. Mesela günümüzde karayolu taşımacılığı, teknoloji sayesinde her anlamda çok daha konforlu hale gelmiş durumda. Seyahat eden yolcuların seyahatleri süresince koltuk arkası ekranlar ile dilediği filmi, tv kanalını izliyor müzik dinliyor ve internet de sörf yapabiliyor olmasını örnek gösteren Agat, bunların artık karayolu taşımacılığında standart hizmetler haline geldiğine dikkat çekiyor. Bu konforun yanı sıra aracın alt yapısınında yardımcı sürüş sistemleri ile güçlendirilmesi ise riskleri minimuma indiriyor. Maliyetler şu an için yüksek ancak gelişim ve üretimin fazlalaşması ile maliyetlerin kısa sürede azalacağını söylüyor Agat.