TechnoLogic – ‘Türk otomobili yürüyen bir bilgisayar olacak’


‘Türk otomobili yürüyen bir bilgisayar olacak’

TechnoLogic 07 Mayıs 2016 0
‘Türk otomobili yürüyen bir bilgisayar olacak’

Türkiye ihracatının lideri otomotiv sektöründe yeni ürün ve teknoloji geliştirerek katma değeri artırmak ve küresel rekabette güç kazanmak amacıyla düzenlenen 5. Ar-Ge Proje Pazarı ve Komponent Tasarım Yarışması başladı. Açılışta yerli otomobile ilişkin bilgi veren Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, “Türk otomobilini yapmış olmak için yapmayacak, yeni açılımlar kazandırarak tüm dünyadan talep alacak ve rekabet avantajı yaratacağız. Çok farklı ve yeni bir araç, adeta Türk otomobili dört tekerlekli yürüyen bir bilgisayar olacak.” dedi.

Türkiye ihracatının lider sektörü otomotivde yeni ürün ve teknoloji geliştirerek katma değeri artırmak ve küresel rekabette güç kazanmak amacıyla düzenlenen 5. Ar-Ge Proje Pazarı ve Komponent Tasarım Yarışması başladı. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) tarafından bu yıl beşincisi düzenlenen etkinlik, Ekonomi Bakanlığı desteği ve Türkiye İhracatçılar Meclisi koordinatörlüğünde TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi (MAM) Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü (TÜSSİDE) Gebze yerleşkesinde gerçekleştiriliyor. OİB Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu ve OİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Etkinlik Yürütme Kurulu Başkanı Ömer Burhanoğlu’nun ev sahipliğinde düzenlenen 5. Ar-Ge Proje Pazarı ve Komponent Tasarım Yarışması’nın açılışına, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık da katıldı.

OİB’in bu yıl İTÜ Arı Teknokent Çekirdek işbirliği ile düzenlediği etkinlikte, Ar-Ge Proje Pazarı’nda 546, Komponent Tasarım Yarışması’nda 373 olmak üzere toplam 919 başvuru ile rekor kırıldı. Ar-Ge Proje Pazarı Ödülleri’nde dereceye girenlerin açıklandığı etkinlikte, birincilik ödülüne Formulate projesi ile Gökhan Bakış, Serkan Akpınar ve Hakan İleri layık görüldü. Ekip, 10 bin TL para ödülü ile birlikte İTÜ Çekirdek programına girmeye hak kazandı. Formulate projesi, parça başına beş dakikadan az üretim süresi ile seri otomotiv üretimine uygun özel prepreg reçine sistemleri optimize ediyor ve üretilmesini sağlıyor. Projenin, Türk otomotiv kompozit parça üreticilerinin uluslararası pazardaki yerini ciddi oranda artırması ve ülke ekonomisine önemli kazanımlar sağlaması bekleniyor. Ar-Ge Proje Pazarı Ödülleri’nde ikinciliği Dokusuz Yüzey Desteğiyle Gerilim Sönümleyici Yeni Nesil Kord Bezlerinin Geliştirilmesi projesi ile kazanan Çağlar Sivri ve Evren Boyraz 7 bin TL, üçüncülüğü Nanografen projesiyle alan Burcu Saner Okan da 4 bin TL para ödülü ile İTÜ Çekirdek Programı’na girmeye hak kazandılar.

Yerli otomobil ile Türkiye her alanda projeler geliştirecek

Açılışta konuşan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, yerli otomobil projesine ilişkin açıklamalarda bulundu. Türkiye’nin kendi otomobil markasını üretmesinin, toplumun özgüveni açısından çok önemli olduğuna dikkat çeken Işık, yapılacak otonun da yapmış olmak için yapılmayacağını, yeni açılımlar kazandırarak tüm dünyadan talep alacağını ve rekabet avantajı yaratacağını söyledi.

Türk otomobil projesinin sadece bir araç üretme işi olmadığını, esas çıktısının Türkiye’nin hayatın her alanına dokunacak yeni projeler geliştirmesi olacağının altını çizen Bakan Işık, “Yerli oto, ülkemizi küresel rekabette söz sahibi yapacak bir projedir. Özellikle sensör teknolojisi, yazılım, nesnelerin interneti gibi alanlarda bu platform üzerinden ticarileştirme yapmış olacak, yeni nesil teknolojilerin üretilmesinde ciddi ivme yakalayacağız” dedi. Türkiye’nin yerli otomobil projesi ile üç ana hedefi yakalayacağına dikkat çeken Bakan Işık, “Öncelikle yerli otomobil ve diğer sektörlerde montaj ve lisanslı üretimden Ar-Ge üretimine geçişi sağlayacağız. Bu sadece Türk otomobilleri için değil aynı zamanda Türkiye’de üretim yapan tüm firmaların faydalanacağı bir platform olacak. Bu tür firmalar, global markaların stratejik ortağı olacak. İkinci olarak Türk markası ve imajının daha aktif çalışmasını sağlayacağız. Üçüncü olarak da yeni nesil teknolojilere tarihçe kazandırmış olacağız. Yani Türk otomobili, yerli otoların gerçekleşmesini sağlayacak bir yol açacak” dedi.

“Öndeki aracı hızını artırması için uyaracak”

Bakan Işık, Türk otomobil markasının özelliklerine ilişkin olarak da şu bilgileri verdi: “İleri batarya teknolojisi kullanacağız. 2 TL’lik şart maliyetiyle büyükşehirlerde 100 km yol yapacağız. Şehirlerarasında ise bataryayı araç jeneratörü şarj edecek. Yani 20 litre yakıtla tam 1.000 km mesafe kat edeceğiz. Otonom sistemine sahip olacak. Gerçek zamanlı işletim sistemi uygulanarak aracın güvenli kontrolüne ilişkin avantaj sağlayacak. Yol sürüşü, araç ekipmanları ve sürücü kullanımına göre anlık ayarlanacak. Sensör ve diğer araçlarla iletişim olacak. Örneğin öndeki araca yaklaştığınızda, sizin aracınız öndeki aracın hızını artırmasını isteyebilecek. Bu iletişim saliseler içinde cereyan edecek. Türk otomobilini bu tür özelliklerle zenginleştireceğiz. Çok farklı ve yeni bir araç, adeta Türk otomobili dört tekerlekli yürüyen bir bilgisayar olacak. Gençlere, üniversitelere, akademisyenlere sesleniyorum. Bu konuda işbirliği yapalım. Türk otomobiline uyarlanabilecek fikir ve projelerinizi bizimle paylaşın. Gelin dünyaya hep birlikte çok güçlü bir Türk otomobil markası sunalım. Bu konuda adresimiz TÜBİTAK MAM. Türk insanının yaratıcılığı bizim en önemli güç kaynağımız.”

Türk ana ve yan sanayimiz değişime ayak uydurursa kazanır

Işık, otomotivde gelecekte yaşanacak gelişmelere ilişkin olarak da şunları söyledi: “Üretim ve satışlar gelişmekte olan ülkelere kayacak. Bu durum Türkiye için avantaj olabilir. Gelişmiş ülkeler de ileri teknoloji gerektiren alanlara kayacak. Avrupa’da satılan her beş otodan biri elektrikli olacak. Gelişmiş ülkelerdeki otomobil-sürücü ilişkisi dünyaya yayılacak. Araç ağırlığını azaltma başlıca Ar-Ge alanı olacak. Günümüzde araçlarda kullanılan malzemelerin yüzde 70’i gelecekte kullanılmayacak. Bu tür gelişmeler, Türkiye için tehdit de fırsat da olabilir. Hem ana hem yan sanayiyi bu değişime hazırlarsak, Türkiye olarak çok kazanç elde ederiz.

Ar-Ge ve inovasyon yatırımlarının geri dönüşü var

Açılış konuşmasını yapan OİB Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, Ar-Ge Proje Pazarı ve Komponent Tasarım Yarışması’nın Türkiye’nin 2023 vizyonuna hizmet edeceğini ve otomotiv endüstrisinin gelişiminde önemli rol oynayacağını söyledi. Türkiye’de Ar-Ge, tasarım ve inovasyon çalışmalarının geç başlamış olmasına rağmen son 10 yılda hızlı yol alındığını belirten Sabuncu, dünyadaki ilk 10 ekonomi arasına girmek ve kişi başı milli geliri 25 bin dolar üzerine çıkarmak için bu alanlara ayrılacak bütçenin yüzde 3’e çekilmesi gerektiğine dikkat çekti. Sabuncu, “Ortalama olarak her 7 bin fikrin sadece 1’i uygulamaya geçmekte olup, bu nedenle bu yolda sabırla ilerlememiz gerekiyor. Ar-Ge ve İnovasyona yapılan yatırımlar toplamda muhakkak geri dönüşü olan yatırımlardır. Bu konuda bir dönüşüm yapılması gerekir. Araştırma kuruluşları, üniversiteler ve özel kuruluşlar proje, ekip ve konu bazında desteklenmelidir” diye konuştu.

Türkiye otomotiv endüstrisinin son 10 yılda arka arkaya ihracat şampiyonu olduğunu ve toplam ihracatın yaklaşık altıda birini gerçekleştirdiğini vurgulayan Sabuncu, şunları söyledi: “Geçen yıl otomotivde üretim, ihracat, iç pazar satış rekorları kırıldı ve 21,2 milyar dolarlık ihracat yapıldı. Beklentimiz, endüstrimizin kalıcı olabilmesi, daha da gelişimi ve rekabetçi yapının sürmesi için maliyetlerin düşürülmesidir. Yine 2023 misyonumuz için en az dört-beş yeni yatırımın ülkemize gelmesi gerekiyor. Yerli marka araç üretimi bu yatırımlara destek olması ve hedeflere ulaşılabilmesi açısından önemli. Devletimizin stratejik önceliği hem sanayi ekonomisi, hem de bilgi ekonomisi alanlarında mümkün olduğunca çok girişimci yetiştirmek, eğitim sistemimizi daha çok yaratacılık, buluş ve inovasyona göre düzenlemek olmalıdır.”

İTÜ Çekirdek işbirliği ile başarı hikayeleri arttı

OİB Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Burhanoğlu, etkinliğin yeni girişimcilere liderlik yapmasını hedeflediklerini söyledi. Yola çıkarken belirledikleri hedeflerin büyük bölümünü yerine getirdiklerini, ancak projelerin sanayiye dönüştürülmesi konusunda sınırlı bir başarı sağlandığını kaydeden Burhanoğlu, “Bu tür projelerin değer kazanıp global pazarlara açılması gerekiyor. Neden teknoloji ithalatına bağımlı kalalım? Neden karar verici ülkelerden olmayalım? Neden içimizden bir Uber çıkarmayalım? Günümüzde akıl parayı değil, para aklı arıyor. Ülkemizin de daha çok girişimciye, kutu dışında düşünen gençlere ihtiyaç var. Gençlerin hayalleri bizim geleceğimiz, onlara yatırım yapmalıyız” dedi.

Geçen yıl İTÜ Arı Teknokent bünyesindeki İTÜ Çekirdek ile bir işbirliğine gittiklerini ve bu sayede başarı hikayelerinin artış gösterdiğini söyleyen Burhanoğlu, “Bu yıl da devam edecek olan bu işbirliği ile ödül sahipleri, projelerini geliştirmenin yanında MBA eğitimi ve üniversite-sanayi işbirliğiyle network yaratma imkanı buluyor. OİB olarak girişimci ve yatırımcıları buluşturan İTÜ Çekirdek Big Bang final etkinliğinde geçen yıl 5 projeye girişimcilik ve üretim yolunda ilk adım olarak 250 bin TL ödül verdik. İTÜ Çekirdek Programı’na toplamda verdiğimiz destek 600 bin TL’yi buldu. OİB olarak programın değerini daha yukarı taşımak amacıyla bu yıl da İTÜ Çekirdek Programı’na desteğe devam edeceğiz. Gayretlerimizin ülkemizin rekabetçiliğini artıracak tasarımlar ve projelerin ortaya çıkmasına katkı sağlayacağını ümit ediyoruz.”

TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Arif Ergin de otomotiv sektörünün kendileri için öncelikli alanlardan biri olduğunu vurguladı. TÜBİTAK’ın otomotiv alanında son yıllarda büyük destekler sağladığını dile getiren Ergin, “Artık ‘Türkiye’nin önceliği budur’ denilen alanlarda çağrılara çıkıp, kim eksikliği kapatacak diyoruz. Otomotiv sektörü de tek başına bir sektör olmadığı, yüksek teknoloji içeren diğer sektörleri de beraberinde geliştirdiği, daha çok ihracat yapan, istihdam sağlayan, katma değer yaratan yeni Türkiye yolunda bizim için önemli” dedi.