TechnoLogic – Turkcell’in hedefi toplam telekom pazarında liderlik


Turkcell’in hedefi toplam telekom pazarında liderlik

TechnoLogic 04 Eylül 2015 0
Turkcell’in hedefi toplam telekom pazarında liderlik

Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu,Turkcell Türkiye olarak hedef büyüttüklerini belirterek, “Biz artık Türkiye’nin lider cep telefonu operatörü olmakla yetinmeyeceğiz. Türkiye’nin toplam telekom sektörünün bir numaralı oyuncusu olacağız” dedi.

Terzioğlu, Turkcell’in New York Borsası’na ilk ve tek Türk şirketi olarak kote oluşunun 15. yılı şerefine gerçekleştirilen gong seremonisi kapsamında The Plaza Hotel’de düzenlenen basın toplantısında 4,5G ihalesi ve sektöre yönelik açıklamalarda bulundu.

Terzioğlu, Turkcell Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Akça ve yönetim kurulu üyelerinin de hazır bulunduğu toplantıda, Turkcell’in geçen 15 yıl içerisinde New York Borsası’na kote şirketler arasında ilk 500 içerisinde yer almayı başardığına dikkati çekerek, önümüzdeki dönemde hedeflerinin ilk 200 içerisine girmek olduğunu belirtti.

Turkcell’in 4,5G ihalesi olarak da bilinen Uluslararası Mobil Telekomünikasyon (IMT) Hizmet ve Altyapılarına İlişkin Yetkilendirme İhalesi’nde izlediği stratejiye ve Turkcell Grup’un belirlediği yeni yapılanma hedeflerine de değinen Kaan Terzioğlu, Turkcell Türkiye olarak hedeflerini büyüttüklerini belirtti.

Toplam telekom sektörünün, Turkcell’in açık ara lider olduğu mobil iletişim pazarının iki katı büyüklüğünde olduğunu vurgulayan Terzioğlu, buranın da en büyük oyuncusu olmak üzere yola çıktıklarını ifade ederek, “Şu an yüzde 35,60 pazar payına sahibiz. Türkiye’nin toplam telekom sektörünün bir numaralı oyuncusu olacağız” diye konuştu.

4,5G ihalesi sonrası yapılacak yatırımlarla gelecek 5 yılda Türkiye’deki data tüketiminin 20 kat artacağını, kişi başı data kullanımının 10 katına çıkacağını, akıllı telefon penetrasyonunun ise yüzde 84’e geleceğini söyleyen Terzioğlu, bunun sadece bireylerin değil, sektörlerin de önünü açacağını dile getirdi.

“Türkiye, cep telefonunda 1000 Mbps’yi ilk kez Turkcell ile görecek”

Turkcell Genel Müdürü Terzioğlu, Turkcell’in toplamda 172.4 MHz frekans ile ile 4,5G’de en fazla frekans kaynağını kullanma hakkı elde ettiği 4,5G ihalesi için titiz bir ön çalışma sonucu pürüzsüz bir strateji belirlediklerinin altını çizerek, “Bu ihale öncesinde stratejik planlama sürecimiz tarihe geçecek bir deneyimdi. Önceliklerimizi belirledik, ‘dörtlü oyun’ hedefine odaklandık, göz koyduğumuz tüm paketleri optimum koşullarla elde ettik” diye konuştu.

Terzioğlu, frekans başına 9,4 milyon avro ödeyeceklerini ve bunun teknik olarak bir mucize olduğunu vurgularken, “Her bir frekans hız demek, kapasite demek, pazar payı demek. Finansman anlamında tüm oyun planımız hazır, tereddüdümüz yok. Vereceğimiz 1.6 milyar avro, Turkcell’lilere ve Türkiye’ye helal olsun” ifadelerini kullandı.

Turkcell’in 1 Nisan 2016 tarihi itibarıyla sunulabilecek en yüksek 4,5G hızı olacak 375 Mbps’i sağlayan tek telekomünikasyon şirketi olacağını vurgulayan Terzioğlu, bununla birlikte ihalenin kendileri açısından bundan daha öncelikli bir sonucu olduğuna şu sözlerle dikkati çekti:

“Biz, bu ihale sonucunda yalnızca 4,5G’nin en hızlısı olma hakkını değil, esas olarak 5G’ye öncülük etme hakkını kazandık. Biz sadece 4G’nin spektrumunu almadık, 4G, 4,5G ve 5G’nin spektrumunu aldık. İhaledeki bu değişiklik aslında bizim ihalede alacağımız stratejiyi temelinden değiştirdi ve çok daha farklı, çok daha yüksek kapasitelere talip olmamızın da önünü açtı. Kullanım hakkını elde ettiğimiz frekansların değeri, önümüzdeki dönemde çok daha iyi anlaşılacak. 4,5G’de Taşıyıcı Birleştirme Teknolojisi ile 3 spektrumu birleştirerek 375 Mbps hıza ulaşacağız ama orta vadede beklediğimiz 4 taşıyıcı teknolojisi, elde ettiğimiz bu frekanslarla bizi 5G’nin de lideri yapacak. Türkiye, cep telefonunda 1000 Mbps’yi ilk kez Turkcell ile görecek. Bu, ‘kablosuz fiber’ hızı demek. Hem bireysel hem de kurumsal kullanımda müthiş fark olacak. Ekonomimize daha da dinamizm kazandırılması, yeni bir ekosistem oluşturulması, insana fayda ve ekonomiye kazanç sağlayacak dev bir adım atılması demek.”

“2100 MHz spektrumu bize inanılmaz bir kapasite sunacak”

Kaan Terzioğlu, 4.5G ihalesinde 5 spektrumun hepsinde frekans alan tek şirket olduklarını vurgularken 2100 MHz bandında ihaleye çıkan tüm frekansları Turkcell’in almasına da vurgu yaparak, sözlerini şöyle sürdürdü:

“2100 MHz spektrumu mevcut mobil internet kapasitesini artırmak ve yeni nesil mobil teknolojiler için ihtiyaç duyulan kapasiteyi sağlayan bant olması açısından kritik öneme sahip. Bu bakımdan 4,5G ihalesinde bu spektrumda yetkilendirmesi yapılan tüm bantları alarak rakiplerimizin sunamayacağı bir kapasiteye sahip olmaktan memnunuz. 1000 Mbps’lere ve 5G’ye giden yolda bu bandın ne kadar değerli olduğu önümüzdeki yıllarda çok daha net görülecek.”

Turkcell Grup olarak belirledikleri yeni yapılanma şemasını ve bu şema ile birlikte oluşan ilkleri de paylaşan Terzioğlu, yeni yapılanmanın Turkcell Türkiye, Turkcell Uluslararası ve Diğer İştirakler şeklinde olduğunu anımsattı. Terzioğlu, “Yeni yapılanmamızla ‘Türkiye’deki konumu güçlendir’, ‘Uluslararası genişlemeye odaklan’, ‘Turkcell’i entegre bir şirket olarak konumla’ prensiplerini hayata geçiriyoruz. Bunlar yalnızca laf değil. Her birinin altı dolu. Turkcell artık eskisinden de iddialı” şeklinde konuştu.

“Artık ‘Dörtlü Oyun’ dönemindeyiz”

Türkiye’deki konumlarını, iletişim ve teknoloji hizmetlerinde entegre bir yaklaşımla güçlendireceklerini ifade eden Terzioğlu, şunları söyledi:

“Dünyanın nereye gittiğini çok iyi takip ediyoruz. Artık ‘Dörtlü Oyun’ dönemindeyiz. Müşterimizi merkeze alarak Ses, İnternet, TV ve Servisler başlıklarında tüm ekranlarda var olacağız. Yani cep telefonu, tablet, PC ve televizyon ekranları, ‘Küresel Turkcell’ için birbirine entegre birer oyun alanı haline geliyor.”

Geçtiğimiz yıla kıyasla büyüme alanlarına da dikkati çeken Terzioğlu, bu alanlara yatırım yapmaya devam edeceklerini söyledi. Terzioğlu, şöyle devam etti:

“2014’ün ikinci çeyrek gelirleri ile 2015’in ikinci çeyreğini kıyasladığımızda, hızlı internette yüzde 42,2, servis ve çözümlerde yüzde 48,9 büyüme gerçekleştirdiğimizi görüyoruz. Buradaki en büyük pay ise TV alanında. Turkcell TV+ gelirlerimiz yüzde 543 büyüdü. Bugün TV+ kutuları 140 bin evde kullanılıyor. Web ve cep servisimiz ise 70 bini aşmış durumda. Bu bir tesadüf değil. İhtiyacı gördük, yatırım yaptık, en üstün teknoloji ile altyapı kurduk ve hizmette mükemmelliği hedefledik. Büyüme alanlarımıza yeni sürprizlerle yatırım yapmaya devam edeceğiz.”

Terzioğlu, Turkcell olarak 5 yıl hatta 10 yıl sonrasını düşünerek yatırımlarına yön verdiklerini belirterek, “Turkcell Superonline’ı alarak fiber ağı döşemeye başladığımızda rakiplerimiz bunun önemini anlayamadılar. Bugün baktığımız zaman sadece birkaç yıl içerisinde 34.200 km’den fazla fiber ağ kurduk. Ülkemizin bir dijital dönüşüm yasasına ihtiyacı var ve 4.5G bunun için iyi bir fırsat” tespitinde bulundu.

Fiber optik altyapı için paylaşım çağrısı

Fiber optik altyapının, doğal bir vatandaşlık hizmetinin verilmesi için gerekli altyapının bir parçası olduğunu ifade eden Terzioğlu, “Elektrik neyse fiber altyapı da budur. İlgili yasada tek bir değişiklikle bu kolaylıkla halledilebilir” dedi.

Terzioğlu, şunları kaydetti: “Türkiye’yi uçtan uca fiberle donatmak için sektörümüzdeki diğer oyunculara çağrıda bulunuyoruz; gelin hep birlikte bir altyapı şirketi kuralım ve bu şirket ülkemizin eşsiz bir fiber altyapıya kavuşması için canla başla çalışsın. Ve hepimiz mevcut fiber altyapımızı bu şirkete devredelim. Biz altyapı paylaşımına tamamen hazırız. Bu sayede, tüm sektörlerde teknolojik bir dönüşümün fitilini hep beraber ateşleyerek ülkemizin 2023 hedeflerine ulaşmasını sağlayalım ve teknolojide tüketen değil üreten bir ülke konumuna ulaşalım.”

Terzioğlu, kısa süre sonra hayata geçirecekleri Turkcell BİP uygulamasının yeni özelliklerini de şöyle özetledi:

“BİP servisimizle teknolojiyi tüketen değil üreten ülke olma yolunda dev bir adım attık. Turkcell BİP’i Almanya ve Ukrayna’ya taşıdık. İndirme sayısı 1,6 milyonu buldu. Ücretsiz veri kullanımı ve silinen mesaj özelliği ile kullanıcıların tercihi haline geldi. Çok yakında sesli ve rakiplerinden farklı olarak görüntülü görüşme imkanı da BİP’te olacak.”

Toplantının ardından basın mensuplarının sorularını da cevaplandıran Terzioğlu, fiber altyapı için ortak şirket önerisine İsveç’ten bir örnekle açıklık getirdi:

“Stockholm’de uygulanmış bir model. Kamu otoritesi, tüm fiber altyapı sahiplerinden sahip oldukları altyapıyı kağıt üzerine dökmesini, bu altyapıları bir şirkete devretmesini istiyor. Bu şirket bütün operatörlere eşit şekilde hizmet vermeyi taahhüt ederek halka açılabilir, fon toplayabilir, daha hızlı, daha fazla fiber altyapı yatırımı yapmak için de yetkili hale gelir. Bu bir modeldir. Dünyanın birçok yerinde uygulanıyor. Bence Türkiye için de pratik ve ideal modellerden bir tanesi bu olabilir. ‘Fiber altyapı kimindir, kim kullanabilir? gibi bir soru işaretlerini kaldırır ve Türkiye’nin de önünü açar.”

“Biz şirketimizin arkasındayız ve şirketimizin değerine inanıyoruz”

Terzioğlu,Turkcell’in açıkladığı hisse geri alım programının akıbeti ve hisselerde NYSE’de son 5 yılda görülen değer kaybının neden kaynaklandığına yönelik bir soruya ise şu karşılığı verdi:

“Son 5 sene uluslararası yatırımlar açısından baktığınızda bizim aslında çok da negatif ayrışmadığımız bir dönemdir. Genel trendlerle paralel giden bir hikayemiz var. Hisselerin geri alınmasıyla alakalı olarak da, dünya enteresan bir ekonomik devinimden geçiyor. Bu şu demek; Bu gibi türbülanslı ortamlarda spekülatörler bizim hissemizden uzak dursun. Biz şirketimizin arkasındayız, biz şirketimizin değerine inanıyoruz. Eğer irrasyonel bir hareket olursa burada gerekli aksiyonu alacak kabiliyete ve yetkiye sahibiz. İfade ettiğimiz şey aslında buydu.”

Turkcell Genel Müdürü Terzioğlu, arama motorları hakkındaki bir soru üzerine de “Bir taraftan bu harika uygulamaları görüyoruz ama şunun farkında olalım lütfen; bu harika uygulamalar benzer hizmetleri farklı kurallarla veren ve Türkiye’nin de değerlerini çalıp götüren uygulamalar. Türkiye’nin datası Türkiye’de olmak zorunda.

Türkiye’de herkes cari açıktan söz ediyor; Türkiye’nin asıl açığı data açığıdır. Biz kendi datasına sahip olmayan bir ülke haline geldik. Soyulduk. 8 bin metrekarelik data center (veri merkezi) kapasitemizi bu sene sonunda 25 bin metrekareye çıkarıyoruz. Türkiye’nin datasına Türkiye’de sahip çıkmak için altyapıyı oluşturuyoruz. Arama motoru ve dijital pazarlama anlamındaki iş birliklerine de her zaman açığız. Bunu illa Google’a karşı bir şey yapıyor olarak algılamamak lazım. Zaman zaman Google ile zaman zaman dünyadaki diğer oyuncularla iş birliği anlamında bu alanda daha aktif olacağız.”