TechnoLogic – Türkiye, insansız hava aracı ANKA’nın Mısır’a satışını durdurdu


Türkiye, insansız hava aracı ANKA’nın Mısır’a satışını durdurdu

TechnoLogic 30 Temmuz 2013 0
Türkiye, insansız hava aracı ANKA’nın Mısır’a satışını durdurdu

Mısır’da yaşanan gelişmeler sonrasında Türkiye, insansız hava aracı ANKA’nın bu ülkeye satışını durdurdu.

Türkiye’nin milli imkânlarla ürettiği insansız hava aracının ilk yabancı müşterisi de Mısır olmuştu.

Dünyanın en gelişmiş hava araçlarından biri olan ANKA’dan Mısır 10 adet almak istiyordu.

Önceki gün gerçekleşen katliamın ardından Türkiye, ANKA satışını da askıya aldı. İki ülke arasında yapılacak askeri tatbikatlar da donduruldu.

anka2

ANKA’yla Türkiye İnsansız Hava Aracı üreten dünyadaki 3’üncü ülke olmuştu. Dünyada, insansız hava araçlarını yalnızca ABD ve İsrail üretebiliyor.

17 metre kanat açıklığı, 9 metre boyu, 1.70 metre yüksekliği bulunan ANKA, gündüz ve gece keşif, gözetleme ve hedef tespiti yeteneklerine sahip.

ANKA Nedir?

Türk İnsansız Hava Aracı Anka, TAI Anka, TUSAŞ Anka veya Anka (yaygın kullanımı) Tusaş Havacılık ve Uzay Sanayi tarafından geliştirilmiş bir İnsansız hava aracıdır. 24 Aralık 2004 tarihinde, Savunma Sanayisi Müsteşarlığı (SSM) ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayisi (TUSAŞ) arasında imzalanmış olan sözleşmeyle yürürlüğe giren Türk İnsansız Hava Aracı (TİHA) Programı; Türk Silahlı Kuvvetlerinin orta irtifa uzun havada kalışlı bir İnsansız Hava Aracı (İHA) sistemi gereksinimleri karşılamaya yönelik yürütülmektedir. Araç, 16 Temmuz 2010 tarihinde hangardan çıkmış ve basın ve ulusa tanıtımı yapılmıştır. 30 Aralık 2010 tarihinde ilk uçuşunu istemeden yapan Anka 14 dakika havada kalmıştır. Anka, 22 Ekim 2011 tarihindeki 5nci uçuşunda 2 saat 15 dakika uçmuş, 10 bin feet irtifaya çıkmış ve başarılı bir şekilde piste inmiştir. 6. test uçuşu 22 Kasım 2011 tarihinde yapıldı ve 6 saat havada kaldı. 18 bin feet yani 6 bin metre irtifaya çıktı. 240 testin başarıyla tamamlandığı uçuş sırasında ilk defa Sivrihisar’a oto pilot sistemi ile inip kalkan ANKA, 2013′de Türk Silahlı Kuvvetleri için seri üretime geçmesi planlanmaktadır. Bir sonraki projede ise bu araca silah sistemleri eklenmesi kararlaştırılmıştır.

Yeni proje silahlı ANKA

ABD’nin silahlı predatorlere sorun çıkarması üzerine yerli üretime yönelen Türkiye’nin bu görevi verdiği TUSAŞ’ın üzun süredir bu konu üzerinde çalıştığı ortaya çıktı. Savunma Sanayi İcra Komitesi’nin silahlı insansız hava taşıtı yapımı için görevlendirdiği TUSAŞ, yerli predatorü, ABD ve İsrail gibi ülkelerle aynı hızda geliştirip üretecek. Yerli silahlı İHA, ANKA’nın 1.5 katı daha büyük olacak, 40 bin feet’e kadar yükselebilecek, 462.5 km seyir süresi hıza ulaşacak. İletişimi yer istasyonlarıyla değil uydudan sağlayacak. Turbo Prop motor ihraç edilecek ancak tüm kritik ekipmanları yerli olacak. ABD’den silahlı predator alımında karşısına Senato kararı çıkarılan ve görüşmelerden sonuç alamayan Türkiye’nin silahlı İHA için görevlendirdiği TUSAŞ, bu doğrultudaki çalışmalara çoktan başlamış durumda.

Star gazetesinden Kıymet Sezer’in haberine göre; bugüne kadar ürettiği tüm araçların TSK’nın öngörülebilir ihtiyaçları doğrultusunda ileri versiyonları üzerinde düşünmeye başlayan TUSAŞ’ın yerli predatör için de kontept çalışmaları uzun süredir yürüttüğü öğrenildi. TUSAŞ’ın ANKA’dan da kazandığı tecrübe ve altyapıyla yerli predatorü ABD ve İsrail ile aynı hızda üreteceği belirtildi. Yerli predator ANKA’nın gelişmiş versiyonu olarak değil, bambaşka bir araç olarak tasarlanacak ve üretilecek.

Yerli silahlı İHA, ANKA’dan daha ağır olacağı gibi taşıyabileceği faydalı yük ağırlığı da yaklaşık bin 500 kilogram olacak. Böylelikle ANKA’dan 7-8 kat daha fazla yük taşıyabilecek. Böylelikle keşif görevi doğrultusunda kamera sistemleri ile görüntü aktarım sistemlerinin yanı sıra silah sistemleri de yüklenebilecek. ANKA’nın ise taşıyabildiği faydalı yük 200 kilogram, toplam ağırlığı ise bin 600 kilogram seviyesinde. Bu nedenle de sadece kamera sistemi (ASELSAN üretimi AselFlir) ve yine ASELSAN üretimi radar sistemi (yer istasyonuyla iletişimi sağlayan anten ekipmanı) yüklenebiliyor.

ANKA’dan 2 kat daha süratli olacak. ANKA 100-110 knots (yaklaşık 200 km/sa) seyir süresine sahipken yerli predatörde bu hızın 250 knots’a (462.5 km/sa) kadar çıkarılması bekleniyor. Bu da intikal hızını arttıracak. ANKA telsiz iletişimi, görüntü aktarımı gibi konularda iletişimi yer istasyonlarıyla sağlıyordu. Ancak yerli predatör iletişimi uydu vasıtasıyla kuracak. Böylelikle daha yüksekten uçacak ve yerden hedef olma riski minimuma inecek.

Uydu iletişiminin sağlanmasıyla, mevcut ANKA’daki gibi antenin yer istasyonu anteniyle birbirini görmesi zorunluluğu da ortadan kalkacak ve yerli predatör daha geniş bir alanda görev yapabilecek. Yerli predatör yolcu uçaklarından bile daha yüksek irtifalarda uçabilecek. Bu da 40 bin feet irtifanın üzerine çıkması anlamına geliyor. Türkiye, yerli predatörün tüm kritik ekipmanlarını yurt içinden temin edecek.

ANKA, İsrail üretimi Heron marka insansız hava araçlarına rakipti. Yerli predatör için ise ABD’nin Predatör B olarak bilinen silahlı versiyonu rakip olacak. Yerli silahlı İHA, dünyada bu işi yapan ABD ve İsrail’le aynı geliştirme ve üretim hızında üretilecek. Yerli predatöre yüklenmesi beklenen silah sistemlerinde de yerli üretimlerin ön plana çıkması bekleniyor. Bu kapsamda Roketsan üretimi Cirit’in yerli predatörde kullanılacağı belirtiliyor