TechnoLogic – ‘Türkiye’de 100 kişiden 35’i, 3 yıl içinde girişimci olmayı hedefliyor’


‘Türkiye’de 100 kişiden 35’i, 3 yıl içinde girişimci olmayı hedefliyor’

TechnoLogic 21 Aralık 2015 0
‘Türkiye’de 100 kişiden 35’i, 3 yıl içinde girişimci olmayı hedefliyor’

Türkiye’de her 100 kişiden 35’inin, 3 yıl içinde girişimcilik faaliyetinde bulunmayı hedeflediği bildirildi.

Türk Ekonomi Bankası (TEB) açıklamasına göre, girişimciliğin ekonomik büyüme sürecindeki önemini ortaya koyan Küresel Girişimcilik Monitörü’nün (Global Entrepreneurship Monitor-GEM) 2014 Türkiye sonuçları açıklandı.

GEM’in Türkiye ayağı Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme İdaresi (KOSGEB) öncülüğünde, TEB desteği ve Yeditepe Üniversitesinin akademik katkılarıyla yapılan araştırmanın sonucunda oluşturulan Küresel Girişimcilik Endeksi’ne göre, 2014 yılında Türkiye’de girişimcilik potansiyeli arttı.

Türkiye’de her 100 kişiden 35’i, 3 yıl içinde girişimcilik faaliyetinde bulunmayı hedefliyor. Bu oran, geçen yıla kıyasla 3 puanlık artış anlamına geliyor. 18-64 yaşındaki yetişkin nüfusun yüzde 39,8’i yeni bir işe başlamak için fırsat oluşacağına inanıyor, toplam yetişkin nüfusun ise yüzde 53’ü potansiyel girişimci özelliklerine sahip bulunuyor.

“Ülkemizin girişimcilikte çekim merkezi olması için büyük potansiyeli var”

Açıklamada görüşlerine yer verilen TEB KOBİ Bankacılığı Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür Vekili Turgut Boz, ülkelerin gelişiminin, sahip oldukları girişimcilik ekosisteminin gücüne bağlı olduğunu ve girişimcilerin inovatif fikirleriyle geleceğin ekonomisini inşa edeceğine inandıklarını dile getirdi.

Boz, “Ülkemizin sahip olduğu genç, eğitimli, teknolojiye ve yeniliğe açık iş gücüyle girişimcilik konusunda bölgesel bir çekim merkezi olması için büyük bir potansiyeli var” değerlendirmesinde bulundu.

Girişimcilik rakamlarının Türkiye’de düzenli şekilde artış gösterdiğini vurgulayan Boz, şunları kaydetti:

“Her yıl girişimcilik bilinç düzeyi ve eğilimi yükseliyor. Biz de TEB olarak 2013 yılında başlattığımız Türkiye’nin en kapsamlı Girişim Bankacılığı ile girişimcilik ekosistemine çok yönlü destek veriyor, girişimciliği teşvik etmeye, yenilikçi fikirlerin önünü açmaya ve katma değerli iş fikirlerini ekonomiye kazandırmaya odaklanıyoruz. Girişimcilerimize finansmana ulaşmalarında kolaylıklar sağlarken, finansmanın ötesinde ihtiyaç duydukları konularda da bilgi ve danışmanlık desteği veriyoruz.

Girişimcilik ekosisteminin merkezinde konumlanan bir banka olarak, TEB Girişim Bankacılığı kapsamında yaptığımız çalışmalarda bu araştırmanın ortaya koyduğu sonuçların yol gösterici olacağına inanıyorum. Genç girişimcilerin sayısının yüzde 50 arttığını ve girişimcilik bilincinin gençler arasında daha da yaygınlaştığını görüyoruz. Bunun yanı sıra kadınlar arasında girişimcilik potansiyelinin yüksek olması ve girişimciliğin bir kariyer fırsatı olarak görülmesi, girişimcilik ekosisteminin geleceği hakkında bizlere umut veriyor. Bu kapsamlı araştırmanın sonuçları Girişim Bankacılığı ile atacağımız adımlara da ışık tutacaktır.”

Boz, TEB Girişim Evi konseptiyle girişimcilere eğitim, mentorluk ve danışmanlık desteğinin yanı sıra iş yönetim danışmanlığından yatırımcı buluşmalarına, networking olanaklarından müşteri edinme imkanlarına kadar birçok konuda ücretsiz destek sunduklarını aktardı. Bu konsepti geçen yıl itibarıyla Anadolu’ya yaymaya başladıklarına dikkati çeken Boz, şu görüşleri paylaştı:

“Bu merkezlerin farklı illerde, özellikle de girişimciliğin gelişimine açık ve potansiyel barındıran bölgelerde açılmasına ağırlık vereceğiz. Sivil toplum kuruluşlarıyla üniversitelerle ve ilgili kurumlarla hayata geçirdiğimiz eğitim çalışmalarını bu bölgelerde yoğunlaştıracağız. Bu yıl başlattığımız Kadın Bankacılığı ile kadınların iş hayatında daha fazla ve daha güçlü yer alması yönünde çalışmalarımızı sürdüreceğiz.

Özellikle genç ve kadın girişimcilerimize sunduğumuz destekleri kurgularken araştırma sonuçlarını baz alacağız. GEM 2014 Türkiye sonuçlarının iş modellerimizi kurgulama ve planlama aşamasında bize yol göstererek, çalışmalarımızı hem girişimcilerimiz hem de ülke ekonomisi adına daha etkin hale getireceğini umuyoruz.”

“Girişimciliğin desteklenmesi Türkiye için büyük önem arz ediyor”

KOSGEB Başkan Yardımcısı Yusuf Keskin de “Girişimciliğin desteklenmesi, hızla değişen dünya ekonomisinde söz sahibi olmayı amaçlayan ülkemizin gelişmesi için büyük önem arz ediyor. Ekonomik kalkınma ve istihdam sorunlarının çözümünün temel faktörü olan girişimciliğin desteklenmesi, yaygınlaştırılması ve başarılı işletmelerin kurulmasını sağlayabilmek için girişimcilik konusundaki faaliyetlerin uluslararası düzeyde kabul gören araştırma sonuçlarıyla desteklenmesi gerekiyor” değerlendirmesinde bulundu.

KOSGEB olarak, girişimciliğin geliştirilmesi konusunda 1990 yılından bu yana etkin çalışmalar yaptıklarını dile getiren Keskin, şu ifadeleri kullandı:

“Girişimcilik potansiyelimizin ortaya çıkarılması, girişimciliğin yaygınlaştırılması ve başarılı işletmelerin kurulması için gerek düşünce tarzımızda gerekse uygulamalarımızda sürekli yenilenerek bütün imkanlarımızı seferber etmeye devam ediyoruz. Türkiye, GEM çalışmalarına 2006 yılından bu yana katılıyor.

KOSGEB, bu çerçevede ülkemizdeki girişimciliği geliştirme faaliyetlerinin öncüsü olarak GEM çalışmalarında da etkin rol almaktadır. GEM projesine katılan ülkeler arasında en fazla anket yapan ve 26 bölge düzeyinde araştırma yapan tek ülke Türkiye olmuştur. KOSGEB, bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da girişimcilikle ilgili araştırmalarda ve girişimcilerimizi desteklemede öncü misyonunu sürdürmeye devam edecektir.”

Genç girişimcilerin oranı yaklaşık yüzde 50 arttı

Endeks sonuçlarına göre, 2013’te Türkiye’de 18-64 yaşındaki yetişkin nüfusun yüzde 38,63’ü, gelecek 6 ay içinde yeni bir işe başlamak için fırsat oluşacağına inanırken, 2014’te yetişkin nüfusun girişimciliğe inancının yüzde 39,8’e çıktığı görülüyor.

Türkiye’nin potansiyel girişimcilik oranı ise 2006-2012 yıllarında ortalama yüzde 20, 2013’te yüzde 31,64 iken 2014’te ise iyileşme devam ederek nüfusun yüzde 35’i seviyesine ulaştı. Etkinlik güdümlü ekonomilerde bu oran yüzde 25 iken Türkiye, ortalamanın üzerinde yer alarak 30 ülke arasında 6. sırada geliyor.

Yetişkin nüfusun yüzde 64’ünün kendi işini kurma konusunda cesaret sahibi olduğu görülüyor. Nüfusun yüzde 56’sı bilgi ve beceri açısından kendisine yeteri kadar güveniyor ve yüzde 39’u yakın gelecekte çevresinde iyi fırsatlar görüyor. Sonuç olarak yetişkin nüfusun yüzde 53’ü potansiyel girişimci olma özelliklerine sahip bulunuyor.

Türkiye’de 18-24 yaşındaki genç girişimcilerin payı 2013’te yüzde 15,52 iken 2014’te yüzde 22,62’ye yükseldi. Lisans ve lisans üstü eğitime sahip girişimcilerin oranı yüzde 52’den yüzde 34’e geriledi. Girişimcilerin yüzde 48’inin lise ve lise öncesi eğitim düzeyinde olduğu ortaya çıktı.

İhtiyaçlar girişimciliği tetikliyor

Türkiye’de fırsatları değerlendirmek için girişimcilik faaliyetinde bulunan kişilerin oranı 2013’te yüzde 60,8 iken 2014’te yüzde 34,7’ye düştü. İşsizlik veya ihtiyaçtan dolayı fırsatları değerlendirmek isteyen girişimcilerin oranı bir önceki yıla göre yüzde 8,1’den 2014’te yüzde 42,5’e çıkarak 5 katın üzerinde arttı. Çalışmayan kişilerin mecburiyetten dolayı iş olanaklarını değerlendirip girişimcilik faaliyetine katılım oranı da yüzde 6’dan yüzde 31,6’ya yükseldi.

2014 yılında erken dönem girişimcilikte erkek nüfusun oranı genel olarak ülke potansiyelini yükseltiyor. 2013 yılında erkek/kadın oranı 2,17 iken bu oran 2014’te 3,49 oldu. Erken dönem girişimcilerin 2013’te yüzde 31,51’i kadın iken 2014’te bu oran yüzde 22,24’e çıktı. Erken dönem girişimcilerin yanı sıra gelecekte girişimci olmak isteyen kişilerin de çoğunluğunu erkek nüfus oluşturuyor. Gelecekte girişimci olmak isteyen kişiler içinde kadınların oranı ise 2013’te yüzde 31,51’den 2014’te yüzde 22,44’e geriledi.