Almanya’da yazılı basın çöküyor

İnternetin orta ve uzun vadede medyayı hangi yönde değiştireceği ve özellikle yazılı basını nasıl etkileyeceği sorusu uzun yıllardır tartışılıyor. Hemen tüm dünyada basın kuruluşlarının yöneticileri başında oldukları gazetelerinin, radyo ve televizyon kurumlarının internet çağındaki geleceğine yönelik stratejiler geliştiriyor.

Ancak buna rağmen özellikle yazılı basına yönelik olumsuz değişimler çok hızlı bir tempoda kendini gösteriyor. Dünya Gazete ve Haber Yayıncıları Birliği’nin her yıl yayınladığı Dünya Basın Trendleri raporuna göre, dünya genelinde gazetelerin tirajları son on yılda sürekli azalıyor. En büyük düşüş Avrupa’da. Batı Avrupa’da son beş yıllık dönemde yüzde 11,8’lik bir gerileme söz konusu. Aynı dönemde toplam tirajın yüzde 10 gerilediği Almanya ise son günlerde iki büyük ve köklü gazetenin iflası, yazılı basının   geleceği ile igili tartışmaları yeniden gündeme getirdi.

İflas bayrağını çeken gazetelerin ilki liberal çizgisi ile tanınan ve medya  uzmanları tarafından 68 kuşağının temsilcisi olarak tanımlanan Frankfurter Rundschau oldu. 2011’de 190 bin olan tirajı bu yıl 120 bine kadar gerileyen ve sürekli zarar ettiği bilinen Frankfurter Rundschau’nun yaklaşık 500 çalışanının akıbeti hala belirsiz. Frankfurter Rundschau gazetesi İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Almanya’daki kontrolü ele alan geçici Amerikan yönetimi tarafından kurulmuştu.

Frankfurter Rundschau gazetesinden sonra ekonomi gazetesi Financial Times Deutschland’dan iflas haberi geldi. Financial Times Deutschland gazetesinin tirajı günde ortalama 100 bindi. Gazetenin yönetim kurulu, ekonomi medyasında tirajların genel olarak kötü seyrettiğini, Financial Times’ın da yüzde 25 oranında tiraj kaybına uğradığını belirterek gazetenin bu koşullar altında yayın hayatını sürdüremeyeceğini duyurdu. Gelecek 7 Aralık’ta son kez piyasaya çıkacak gazetenin 360 çalışanının işsiz kalacağı bildirildi.

İflas kervanına magazin dergisi Prinz’de katılırken, Almanya’nın ikinci büyük haber ajansı DAPD’de geçtiğimiz Ekim ayında iflas başvurusunda bulundu.

İlginizi çekebilir:  Altın Küre Ödül Töreni Turkcell TV+'ta

Medya uzmanları yazılı basında satışların düşmesine paralel reklam gelirlerinin azalması nedeniyle birçok gazetenin benzer durumda olduğunu belirtirken, özellikle Alman gazetelerinin büyük bir sorununun dijital platformlardaki uygulamalar konusunda çok geç kaldığını, başka bir deyişle bu treni kaçırdığını savunuyor. Gazete yöneticilerinin bundan kısa bir süre öncesine kadar stratejilerini dijital platformlarda sunduklarını genişletmek yerine klasik anlamda tiraj artırmak üzerine kurduklarını söyleyen uzmanlar şimdiki durumunun bunun sonucu olduğu görüşünde birleşiyor.

Bu alandaki baş döndürücü değişime ayak uydurmakta zorlanan Alman gazetelerinin okurla interaktif etkileşim konusunda da örneğin İngiltere ve ABD gibi ülkelerin gerisinde kaldığına vurgu yapılıyor. Amerika’nın Sesi’ne göre, Almanya’da yapılan araştırmalara göre özellikle 14-29 yaş aralığındaki genç nüfusda gazete okuyanların oranı yüzde 20’in altında, bu grup yüzde 70 oranında gündemi takip etmek için interneti tercih ediyor. Almanya’da gazetelerin günlük toplam tirajı hala 21 milyona yakın, ancak ülkede yayınlanan günlük ve haftalık toplam 1530 yerel ve ulusal gazeteyi gelecekte zorluklarla dolu bir dönemin beklediği  aşikâr.

Yazıyı Oylayın

Yazar: Haber Merkezi

TechnoLogic, teknoloji odaklı bir haber portalıdır. Melih Bayram Dede yönetiminde 2012 yılının Şubat ayında yayına başlayan TechnoLogic’teki haber ve yorumları takip etmek için sosyal medya hesaplarımızı izlemeye alabilirsiniz. E-Posta: iletisim@technologic.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir