Teknolojide ‘Made in Turkey’i mumla arıyoruz

2012 yılında 6 milyar TL ciro elde eden teknoloji marketleri pazarında Türk malı ürünlerin oranının yüzde 5’i bulmadığını belirten Gold Teknoloji Marketleri Pazarlama Müdürü Kılınç Orhan Erdemir, tamamen Türkiye’de üretilen teknolojik ürünlerin azlığı nedeniyle yabancı markaların pazarda büyük bir hakimiyet kurduğunu söyledi. Erdemir, yerli markaların en etkili olduğu ürün grubunun yüzde 40’a varan oranla bilgisayar olduğunu kaydetti.

Teknoloji marketlerindeki Türk malı ürünlerin azlığına dikkat çeken Gold Teknoloji Marketleri Pazarlama Müdürü Kılınç Orhan Erdemir, 2012 yılında 6 milyar TL ciro elde eden pazarda yerli markaların payının yüzde 5’e ulaşmadığını belirtti. 8 büyük şirketin rekabet ettiği organize teknoloji perakendeciliği sektöründe yerli markaların en etkili olduğu ürün grubunun dizüstü ve masaüstü bilgisayarlar olduğunu kaydeden Kılınç, bu iki grupta yerlilerin pazar payının yüzde 40’a ulaştığını söyledi.

Ülkemizde beyaz eşya kategorisinde yerli markaların ezici bir üstünlüğü olduğunu belirten Erdemir, “Ancak teknoloji marketleri ağırlıklı olarak elektronik ürün satışını gerçekleştirdiği için beyaz eşya hariç tutularak bir değerlendirme yapılması gerekiyor. Bu çerçevede baktığımızda teknoloji marketlerinin satışlarındaki Türk markalı ürünlerin üçe ayrıldığını görüyoruz. Bunlar yurtdışında, özellikle Uzakdoğu’da üretilenler, Türkiye’de montajı yapılanlar ve büyük kısmı Türkiye’de üretilenler olarak sıralanıyor. Bu açıdan, teknolojik ürünlerde “Made in Turkey” ibaresini yerli markalarda bile göremeyebiliyoruz” dedi.

Yerliler bilgisayar kategorisinde etkili

Türk menşeli markaların cep telefonu, tablet, fotoğraf makinesi, kamera ve bilgisayar parçaları gibi ürün gruplarında etkili olmadığının altını çizen Erdemir, “Yerli markaların en etkili olduğu ürün gruplarını masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar, aksesuarlar, küçük ev aletleri, navigasyon ve uydu sistemleri, televizyon, güç kaynakları ve antivirüs yazılımları oluşturuyor. Dizüstü pazarında yerli markalar yüzde 20 civarında bir paya sahip. Bu pazarın 20’den fazla yerli ve yabancı oyuncusu olduğu düşünüldüğünde, bu oranın iyi sayılabilecek bir seviyede olduğunu söylemek de mümkün. Masaüstü bilgisayarlar kategorisinde ise yerli markaların pazar payı yüzde 40’a varıyor. Bilgisayar kategorisindeki bu yüksek oranlara rağmen yerli markaların teknoloji marketlerinin cirolarındaki payı yüzde 5’i ancak buluyor” diye konuştu.

“Marka yatırımına özen gösterilmiyor”

Teknoloji marketlerindeki Türk malı ürünlerin oranının az olmasının yerli markaların üretim altyapısını geliştirme önceliğinden kaynaklandığını vurgulayan Erdemir, “Bu da marka yatırımına yeterli özenin gösterilememesini beraberinde getiriyor. Yabancı şirketler marka değerine ve marka bilinirliğine büyük yatırımlar yapıyor. Bu durum doğal olarak yerli ürünlere olan talebi de etkiliyor. Çünkü tüketici nezdindeki marka algısı aslında fiyatı belirleyen en önemli unsurlardan birini oluşturuyor. Güven, kalite, itibar algıları yüksek bir markayı kullanmanın tatmini, aynı ürün için daha fazla ödemeyi kabullenmeyi de sağlıyor. Durum böyle olunca, yerli ürünler ne kadar iyi olursa olsunlar, global markalar karşısında 1-0 yenik başlıyor” dedi.

“Yerli malı artsa da ithalat bitmez”

Dışa bağımlı olmanın tedarik sürecinde çeşitli sorunlara neden olduğunu belirten Erdemir, “Ancak teknoloji marketi olarak bizim müşterilerimize geniş ürün ve fiyat seçenekleri sunmamız çok önemli. Bu sebeple yerli markaların pazar oranındaki olası bir artış ithalat hacmini bir miktar kısacak olsa da bitirmesi neredeyse olanaksız. Ayrıca, ithalat sürecinde yaşanan en büyük sorun, satış sonrası hizmetlerde ortaya çıkıyor. İthal edilen ürünlerin satış sonrası hizmetleri ve teknik servisleri konusunda çeşitli sorunlar yaşanabiliyor. Biz Gold Grup olarak bu durumu aşmak için teknik servis ve garanti hizmetleri veren ESS (Electronic Service Solutions) şirketimizi kurduk. Satış sonrası süreç, her şirketin altından kalkamayacağı bir süreç. Biz müşteri memnuniyetini artırmak için sektörde bu alanda işletme ve altyapı kuran ender firmalardan biriyiz” ifadelerini kullandı.

Yazar: TechnoLogic

TechnoLogic, Melih Bayram Dede yönetiminde yayınlanan, teknolojiyle ilgili haber ve yorumlara yer veren bir haber portalıdır. 2012 yılının Şubat ayında yayına başlayan TechnoLogic’teki haber ve yorumları takip etmek için sosyal ağ hesaplarımızı izlemeye alabilirsiniz.

2 thoughts on “Teknolojide ‘Made in Turkey’i mumla arıyoruz

    Halit ÇOLAK

    (22 Mayıs 2013 - 12:32)

    Evet kesinlikle Türkiye’de yabancı teknolojik ürünler çok fazla. Bence bunun sebebi daha alt parçalara Türkiye’nin girememesi. Yani Türkiye’nin pazara hakim olabilmesi için BENCE “made in Turkey” yazan Ram’ler, İşlemciler, Harddiskler olmalı. Bor maden rezervlerinin %72’sinin bizim ülkemizden karşılanmasına rağmen bizim piyasaya hakim olamamamız sadece tembelliktir. Yada bu piyasaya hakim olan çok güçlü insanlar var ve girilmek istenilmiyor. Bu olayı biraz şuna benzetebiliriz : geçmiş zamanda üretilen Devrim marka arabanın benzin konulmayarak üretiminin durdurulmasına karar verilmesi gibi diyebiliriz.

    Kaptan Kombo

    (22 Mayıs 2013 - 15:27)

    Bizim işletmecimizin hala üretim deyince aklına devasa makinalar geliyor. Orta yaşın üzerindeki insanımızın teknoloji iler arasındaki kopukluk mudur bunun sebebi yoksa başka bireşy mi bilmiyorum ama enerjide dışa bağımlı bir ülkenin çimento sanayii, cam sanayii veya makina sananayii gibi enerji yoğun alanlarda ilerlemiş olmasının matıklı bir açıklaması olduğunu sanmıyorum. Oysa teknolojik ürünlerin hem katmadeğeri yüksek hem de üretimdeki enerji girdisi azdır. Tek yapmanız gereken nitelikli eleman yetiştirmek. Özellikle yazılım alanında iş sadece kaliteli elemana bakar. Kaliteli eleman da kaliteli üniversiteden çıkar.

Bir Cevap Yazın