Opel, otonom araçlara yapay zekâlı aydınlatma

Otomotiv dünyasında aydınlatma teknolojilerine uzun yıllardır öncülük eden Alman üretici Opel, geleceğin otonom araçlarında kullanılacak yapay zekâ destekli aydınlatma iletişim sistemlerini tanıttı. Darmstadt’ta düzenlenen Uluslararası Otomotiv Aydınlatma Sempozyumu’nda (ISAL), Stellantis ve Darmstadt Teknik Üniversitesi (TU Darmstadt) ile birlikte geliştirilen özel Opel Grandland modeli ilk kez sergilendi. Test aracı, SAE Seviye 3 otonom sürüş özelliklerine sahip araçların, gelecekte diğer yol kullanıcılarıyla aydınlatma sistemleri üzerinden nasıl iletişim kurabileceğini gösterdi.
Aydınlatmada geleceğe yön veren vizyon
Opel, sürüş güvenliği ve kullanıcı etkileşimi alanında aydınlatma teknolojilerini yenilikçi bir şekilde geliştirmeyi sürdürüyor. Şirketin farklı modellerinde kullanılan ileri seviye sistemler arasında Corsa ve Mokka’da sunulan Intelli-LED, Corsa, Mokka ve Combo’da yer alan Intelli-Lux Matrix, Astra’daki Intelli-Lux Pixel Light ve Grandland’de kullanılan Intelli-Lux HD Light teknolojileri bulunuyor. Bu sistemler, sürücülere daha geniş görüş alanı sunmanın yanı sıra çevredeki yol kullanıcılarıyla daha güvenli ve akıllı etkileşimler kurulmasını amaçlıyor.
Işıkla iletişim kuran otonom araç
ISAL 2025 kapsamında yapılan sunumda Stellantis Küresel Aydınlatma Direktörü Philipp Röckl ve İnovasyon Mühendisliği Direktörü Julisa Le, otonom araçların yayalarla ve diğer sürücülerle ışık yoluyla nasıl iletişim kurabileceğini gösteren konsepti tanıttı. Bu kapsamda Opel Konsept Atölyesi ve TU Darmstadt öğrencileriyle birlikte özel bir Grandland test aracı geliştirildi.
Röckl, farların sadece görüş sağlamanın ötesinde iletişim aracı olarak da kullanılabileceğini vurgulayarak şunları söyledi: “Farlar, yol güvenliği açısından kritik öneme sahip. Ancak modern aydınlatma sistemleri animasyonlar ve hareketli ışık imzalarıyla iletişim fonksiyonu da üstlenebilir. Grandland’deki aydınlatmalı ‘Şimşek Logosu’, hem marka amblemini gösterebiliyor hem de diğer yol kullanıcılarına görsel sinyaller gönderebiliyor.”
Yapay zekâ, renk ve güvenli iletişim
Test aracında yer alan sistem, yapay zekâ destekli bir kamera ağıyla çevredeki nesneleri ve hareketleri algılayabiliyor. Örneğin, bir yaya tespit edildiğinde imza aydınlatmaları eflatun renge dönüyor ve araç yavaşlıyor. Araç durduğunda ışıklar yeşile geçiyor ve ekranda “yürüyen yeşil figür” beliriyor. Bu, yayanın güvenle geçebileceğini gösteriyor.
Julisa Le, renk seçiminin bilinçli yapıldığını belirterek, “Kırmızı renk uyarı anlamına gelse de zaten fren lambalarında kullanılıyor. Camgöbeği ve eflatun tonları ise mevcut trafik ışıklarında yer almadığı için iletişim açısından en uygun seçenekler olarak değerlendirildi” dedi.
Bu sistem, otonom araçların insanlarla daha sezgisel ve güvenli bir şekilde iletişim kurmasına olanak tanıyor. Aynı zamanda, yapay zekâ tarafından yönetilemeyen durumlarda sürücüye aracın kontrolünü devralması yönünde uyarı gönderiyor.
TU Darmstadt iş birliğiyle geliştirilen yeni dönem
Opel, Stellantis ve TU Darmstadt arasındaki iş birliği 2022 yılında başladı. “OpenLabs” adı verilen küresel araştırma ağı kapsamında yürütülen bu ortaklık, geleceğin araçlarında kullanılacak yenilikçi teknoloji çözümlerine odaklanıyor. Ayrıca Stellantis, TU Darmstadt’ın Elektrik Mühendisliği ve Bilgi Teknolojisi Bölümü’ndeki üç doktora öğrencisine burs desteği sağlıyor.
 
 
