Otomotiv tedarik sanayisine küresel rekabet avantajı

Türkiye otomotiv tedarik sanayisi, sektördeki dönüşüm sürecine ivme kazandıracak önemli etkinliklerden biri olan Automechanika Istanbul 2025 için hazırlıklarını sürdürüyor. Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Yakup Birinci, fuarın Türk otomotiv sanayisinin teknoloji yatırımları ve katma değerli üretim yoluyla rekabetçiliğini artırmasına katkı sağlayacağını ifade etti.
2024’ün, Türkiye otomotiv tedarik sektörü açısından hem fırsat hem de riskler içeren bir yıl olduğunu belirten Birinci, “Teknoloji odaklı büyüme ve verimli üretim modelleri, sürdürülebilir rekabet için kritik öneme sahip. Automechanika Istanbul da bu hedeflere ulaşmada önemli bir uluslararası platform işlevi görüyor” değerlendirmesinde bulundu.
Dijitalleşme ve yeni nesil mobilite teknolojileri öne çıkacak
Avrupa’nın önde gelen otomotiv endüstrisi fuarları arasında yer alan Automechanika Istanbul, bu yıl da Türk otomotiv tedarikçileri için ürünlerini ve teknolojilerini uluslararası pazarlara tanıtma fırsatı sunacak. Yakup Birinci’ye göre, özellikle elektrikli, bağlantılı ve otonom araç teknolojileri, fuarın öne çıkan temaları arasında yer alacak. Fuarda batarya çözümleri, sensör ve yazılım sistemleri ile sürdürülebilir üretim teknolojileri öne çıkması beklenen başlıca alanlar arasında.

TAYSAD Başkanı Birinci, “Türk tedarik sanayisinin küresel iş birliklerini artırması ve ihracat ağlarını genişletmesi açısından fuar kritik bir rol üstleniyor. Sektörümüz, dijitalleşme süreçlerini hızlandırarak ve Ar-Ge yatırımlarını artırarak bu fırsatları değerlendirmeyi hedefliyor” dedi.
2024’te ihracat arttı, üretim azaldı
Geçtiğimiz yıl Türkiye’de toplam araç üretimi bir önceki yıla göre azalarak 1 milyon 466 bin adette kaldı. Buna karşın otomotiv ihracatından elde edilen gelir 37 milyar dolar seviyesine ulaşırken, birim fiyatlardaki artış sektörün dayanıklılığını ortaya koydu. Avrupa Birliği’nde devreye giren yeni çevre ve emisyon regülasyonları, sektör üzerinde dönüşüm baskısını artırdı.
İthalat artışı, yerli üretim için stratejik risk
Birinci, Türkiye’de 2024’teki otomotiv pazarında ithal araç oranının yüzde 70’e yükseldiğine dikkat çekerek, “Bu oran, yerli üretimin desteklenmesi gerektiğini ortaya koyuyor. Yerli üretimle büyüyen bir pazar yapısı, hem sektörün sürdürülebilirliği hem de ülke ekonomisi için önemli” dedi.

Yapısal dönüşüm ve regülasyonlara uyum çağrısı
AB regülasyonlarına uyum sağlamakta yaşanan zorluklara değinen Birinci, bu süreci bir dönüşüm fırsatı olarak değerlendirdiklerini belirtti. “Tedarik sanayimizin yüksek teknolojiye dayalı, Ar-Ge odaklı ve çevik yapılarla üretim yapabilmesi için destek mekanizmaları kritik. TAYSAD olarak bu dönüşümün hem özel sektör hem de kamu politikalarıyla birlikte yürütülmesi gerektiğine inanıyoruz” ifadelerini kullandı.
Hedef: 2,4 milyon araç üretimi
Birinci, 2025 yılı için Türkiye’de toplam araç üretiminin 1,4 milyon seviyelerinde kalmasının beklendiğini ancak orta vadeli hedeflerinin üretimi 2,4 milyon adede çıkarmak olduğunu söyledi. Bu hedefe, yerli katma değer oranı yüksek ve ileri teknolojilere dayalı üretimle ulaşmak amaçlanıyor.
TAYSAD’ın “5.0 vizyonu” doğrultusunda sektörün üretim kalitesini ve verimliliğini artırmaya odaklandığını kaydeden Birinci, “Çevik tedarik zincirleri ve teknolojik uyumla, Türkiye’yi otomotiv sanayisinde küresel anlamda daha rekabetçi bir konuma taşımayı hedefliyoruz” dedi.
Video: Razer Viper V3 Pro Gaming Mouse
Yeni videolar için buradan abone olun!