Phorm Türkiye Ülke Müdürü Çiğdem Toraman TechnoLogic’e konuştu
İnternet reklam çözümleri sunan Phorm şirketi bir süre önce Türkiye’de faaliyet göstermeye başlamış. İlk olarak da TTNET ile anlaşarak Gezinti adlı bir servisi kullanıma sunmuştu. Kullanıcı mahremiyeti açısından riskler getirdiği yönünde eleştiriler alan uygulamayla ilgili, Phorm Türkiye Ülke Müdürü Çiğdem Toraman‘la konuştuk. Phorm hakkında merak ettiklerimiz soruları yönelttik ve aldığımız cevapları yorumsuz paylaşıyoruz. Yorum siz okurlarımızın:
1- Phorm üzerinde son dönemde yoğun tartışmalar başladı. Hatta Alternatif Bilişim Derneği bu konuda bir kampanya başlattı. Öncelikle Phorm olarak siz verdiğiniz hizmeti nasıl tanımlıyorsunuz?
Phorm’un geliştirdiği yenilikçi teknoloji, internet üzerinde kullanıcı deneyimini geliştirirken reklamverenlere de yepyeni ve etkili tanıtım imkanları getiriyor. Kullanıcıların internet deneyimini geliştirmek üzere tasarlanmış özel bir hizmet platformu olarak da tanımlayabiliriz bu teknolojiyi. Bu platform sayesinde internet kullanıcıları, internet üzerinde o dönemdeki güncel ilgi alanlarıyla ilintili bilgilere özel bir web sayfası aracılığıyla kolaylıkla ulaşabiliyor, hatta karşılaştıkları reklamların bile ilgi duyabilecekleri konular çerçevesinde özel olarak gösterilmesini sağlayan ücretsiz bir hizmet alıyorlar.
2- Türkiye’de Gezinti ile verilen hizmet neleri içeriyor. Detay verebilir misiniz? Kullanıcılara neler sağlıyor?
Phorm, sunduğu hizmetin kullanıcılara ulaştırılmasını sağlayan platform yapısını küresel çapta sunmakta ve farklı ülkelerdeki mobil operatörler de dahil olmak üzere çeşitli ISS’ler ile iş ortaklığı gerçekleştirmektedir.
Gezinti, kullanıcılara internette beğendikleri haber, makale, video vb. içerikten daha fazlasını otomatik olarak tavsiye eden yenilikçi çevrimiçi bir hizmet. Bu portal, diğer haber portallarından farklı olarak kullanıcının internette beğendiği ve ilgilendiği haber, makale, video vb. içeriği seçerek kullanıcıya sunuyor. Internet kullanıcıları, internet üzerinde o dönemdeki güncel ilgi alanlarıyla ilintili bilgilere Gezinti portalı aracılığıyla daha kolay ve daha kısa sürede ulaşabiliyor.
Gezinti’nin bir diğer önemli özelliği, kullanıcıların internette gezerken karşılaştıkları reklamların bile ilgi duyabilecekleri konular çerçevesinde özel olarak gösterilmesinin sağlanması. Internet kullanıcıları, güncel ilgi alanlarına yönelik reklamları görüntüledikleri için, o dönemde gerçekten ilgi duyacakları kampanyaları inceleme olanağına sahip oluyor ve bu sayede kullanıcılar için değer yaratılıyor. Gezinti, kullanıcıya sunduğu kolaylıklar nedeniyle de “hizmet” kapsamında değerlendiriliyor.
3- İnternette kişiselleştirilmiş içerik, kişiselleştirilmiş reklam kuşkusuz yeni bir şey değil. Phorm ekseninde düşünüldüğünde siz ortaya çıkan endişeleri gidermek adına neler söylemek istersiniz?
Hiçbir şekilde kişileri tanımlamayan Phorm sistemi, kimliği ortaya çıkarabilecek hiçbir bilgiyi depolamıyor ve kullanıcıların gezinme geçmişini kaydetmiyor. Phorm, kullanıcıların ilgileneceği doğru içeriği bulmak ve ilgi alanlarına uygun içerik ve reklamları göstermek için, yalnızca kullanıcıların nelerden hoşlandığını öğrenme yaklaşımıyla çalışıyor. Phorm tarafından geliştirilen platform çerçevesinde, kullanıcının kim olduğu ya da nereden internete bağlandığı bilinmeksizin sadece belirlenen ilgi alanlarına göre içerikler sunuluyor.
Phorm tarafından sunulan hizmet mutlaka kullanıcı onayıyla başlar. Phorm’un sunduğu hizmetten yararlanmak isteyen bir kullanıcının, hizmeti kullanmaya başlamadan önce kendisine çevrimiçi olarak yapılan davete mutlaka onay vermesi gerekiyor. Bu onayı vermeyen kullanıcılar hiçbir şekilde sisteme dahil olmuyorlar. Sisteme girmeye onay verenler, daha sonra istedikleri zaman sistemden kolayca çıkabiliyor ve aynı şekilde, girmeyi kabul etmeyenler de diledikleri zaman onay vererek hizmetin sunduğu ayrıcalıklarından yararlanmaya başlayabiliyorlar. Kullanıcılar sisteme katılmayı seçtikleri andan itibaren daima anonim kalıyorlar ve kimliklerinin belirlenmesi hiçbir şekilde söz konusu olmuyor.
4- İnternet kullanıcısı, ‘bireysel mahremiyet’ olgusunu önemsiyor. Bunun tam olarak sağlanması adına sisteminiz ne gibi güvenceler verebiliyor?
Kişisel bilgilerin gizliliğine gösterilen önem, Phorm’un geliştirdiği teknolojinin temel noktasını oluşturuyor. Phorm bu yaklaşımıyla internet üzerindeki benzer servislerden farklılaşıyor ve endüstri standartlarını yeniden belirliyor.
Phorm teknolojisi kişisel verileri hiçbir şekilde toplamamakta, depolamamakta ve üçüncü partilerle paylaşmamaktadır. Phorm teknolojisi, yalnızca halka açık internet sitelerinde çalışır. E-postaları veya internet dışındaki diğer trafik akışlarını işleme almaz ve çevrimiçi banka siteleri gibi (tarayıcıda kilit simgesiyle gösterilen) tüm güvenli siteleri hariç tutar.
Öte yandan kişisel bilgilerin yer alma ihtimali bulunan https ile başlayan adreslere yönelik olarak, mevcut teknolojinin doğası gereği hiçbir şekilde izleme, inceleme, depolama gibi bir çalışma yürütülemez. Phorm sisteminde reklamverenlerin ya da herhangi bir üçüncü partinin kişilerin kimliğini öğrenmesi ve alışkanlıkları hakkında bilgi sahibi olması söz konusu değildir, çünkü sistem zaten bu gibi verileri kesinlikle toplamaz.
Phorm teknolojisinde kişiler hiçbir şekilde tanımlanmamaktadır. Kullanıcıların daima anonim kalmasının yanı sıra kimliklerini açığa çıkarabilecek bilgiler ya da IP adresleri Phorm sistemine hiçbir şekilde ulaşmaz ve dolayısıyla da bu gibi bilgilerin sistem tarafından incelenebilmesi kesinlikle söz konusu değildir.
5- ABD ve İngiltere’de Phorm üzerine yoğun tartışmalar yaşandı, davalar açıldı. Bu davalar nasıl sonuçlandı? Bilgi alabilir miyiz?
ABD, İngiltere ya da Avrupa Birliği’nde Phorm’a karşı açılmış bir dava bulunmamaktadır. Phorm ilk uygulama ve deneme sürecini 2000’li yılların ikinci yarısında İngiltere’nin en büyük telekom şirketi ile birlikte başlatmıştır. Bu süreçte çeşitli eleştirilere maruz kalmasına karşın hiçbir şekilde bir yaptırımla ya da cezai süreçle karşı karşıya kalmamıştır. Söz konusu denemede, Phorm teknolojisinin hiçbir şekilde müşteri deneyimini kötüye kullanmadığı ispat edilmiştir. Mevcut durumda AB’de ve İngiltere’de Phorm’a karşı herhangi bir cezai yaptırım söz konusu değildir. Tüm bunların yanı sıra Phorm’un teknolojisi Avrupa Birliği mevzuatına tamamen uyumlu olarak çalışmaktadır.
Phorm, İngiltere’de edindiği deneyimler doğrultusunda, sunduğu hizmet platformunu daha geniş bir boyuta taşımak ve hızla gelişen teknolojiye uyumlu hale getirmek hedefiyle bu ülkedeki deneme sürecine son vermiştir. Uygulama zaman içerisinde çok yönlü bir anlayışla, mükemmel işleyiş ve etik değerler daha fazla merkeze alınacak şekilde geliştirilerek bugünkü boyutuna ulaşmıştır. Bugün itibariyle dünyanın çeşitli ülkelerinde hiçbir yasal sorunla karşılaşmadan faaliyet göstermekte olan Phorm, yeni pazarlara yönelik çalışmalarını da kesintisiz bir şekilde sürdürmektedir.
İngiltere’deki faaliyetlerinden öğrendikleri sayesinde platformunu bütünüyle geliştirmiş ve bugün kendi alanında küresel çapta en etik, kişisel bilgilerin gizliliğine ve veri güvenliğine en yüksek önemi gösteren platform haline gelmiştir. Etik yaklaşımını korumaktan hiçbir zaman vazgeçmeyen Phorm, endüstri standartlarını yeniden belirleyen teknolojisiyle kullanıcıları daha ilk aşamada bilgilendirerek, güvenli ve etkili bir şekilde hizmet sunmayı sürdürmekte, uluslararası alanda saygı gören bir şirket olarak çalışmalarına devam etmektedir.
6- Türkiye’de benzer durumlarla karşılaşma durumunda ne yapmayı planlıyorsunuz?
Phorm’un teknolojisi Avrupa Birliği mevzuatına tamamen uyumludur. Phorm’un Türkiye’deki tüm çalışmaları, Phorm’un kendi şirketi olan PT Reklam aracılığıyla ve Türkiye’deki kanunlar çerçevesinde yürütülmektedir.
7- Phorm’un başında bildiğimiz kadarıyla Kent Ertuğrul adlı bir Türk girişimci var. Bu çerçevede şirketin kısa bir öyküsünü alabilir miyiz sizden?
Londra, Bükreş, São Paulo ve İstanbul’da ofisleri bulunan Phorm (AIM: PHRM, PHRX), ABD’nin Delaware eyaletinde kurulmuş bir şirket olup Londra Borsası’nın Alternatif Yatırım Piyasası’nda (AIM) 2004 yılından bu yana halka açık şirket olarak yer almaktadır.
8- Eklemek istedikleriniz?
Phorm platformu, bir kullanıcıyı internet üzerindeki milyonlarca diğer kullanıcıdan ayırabilmek için, sisteme katılmayı seçen kullanıcının internet tarayıcısına “tarayıcı çerezi” olarak kaydedilen 24 haneli rastgele bir numara atıyor. Çerez kullanımı reklam endüstrisinde standart olmasına karşın, kullanıcının bütünüyle anonim kalmasını sağlayan Phorm sistemi bu özelliğiyle kendi alanındaki hizmetlerden farklılaşıyor. Phorm sistemi rastgele atanan bu 24 haneli numarayı hiçbir şekilde kişiyle ilişkilendirmiyor ve kişinin kimliğini asla tespit etmiyor ya da etmeye çalışmıyor.
Söz konusu 24 haneli numara internet üzerinde gezindikçe, ziyaret ettiği sayfalar sistem hafızasındaki ilgi alanı kanallarıyla eşleştiriliyor. Ziyaret edilen internet sayfası, sistem hafızasındaki ilgi alanı kanalıyla eşleşince, 24 haneli numara ve görüntülenen sayfayla ilintili ilgi alanı kanalı arasında bir bağlantı bulunduğu tespit edilmiş oluyor. Her türlü kişisel bilgiden arındırılmış bu ilişkiden, Phorm platformu aracılığıyla sunulan özelleştirilmiş hizmetin kullanıcıya ulaştırılmasında faydalanılıyor.
Örneğin, 24 haneli numara atanmış internet tarayıcısı, bir fotoğraf makinesi üreticisinin internet sitesini ziyaret ettiğinde, sistem bu 24 haneli numaranın fotoğraf makinelerine ilgi duyduğunu öğreniyor. Aynı şekilde eğer fotoğraf makinelerinin makro lenslerine ilişkin bir sayfa ziyaret edildiyse, sistem bu kullanıcının makro lensler hakkında bilgilenmek istediğini varsayarak özelleştirilmiş içerik ve reklamları bu doğrultuda görüntülüyor.
İlgili haberler: