Yeni ÖTV düzenlemesi fiyatları nasıl etkiledi?

24 Temmuz 2025’te yürürlüğe giren yeni Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) düzenlemesi, Türkiye otomotiv pazarında dikkat çekici fiyat değişikliklerine neden oldu. LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik tarafından yapılan analiz, düzenlemenin etkilerini hem yerli otomobil piyasası hem de Avrupa’daki vergi modelleriyle karşılaştırmalı olarak ortaya koyuyor.
Nazik’e göre, düzenleme sonrasında ekonomik sınıfa giren bazı modellerde %5 ila %10 arasında fiyat düşüşleri görülürken, D segmenti üzeri lüks, elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araçlarda fiyatların %10 ila %20 arasında arttığı gözlemlendi. Ticari araçlarda ise şimdilik bir değişiklik olmadı. Bu segmentin, binek otomobillere kıyasla fiyat avantajını sürdürmesi bekleniyor.

Matrah sisteminin sınırlayıcı etkisi
Yeni düzenleme, mevcut vergi sistemi içinde matrah esasına dayanıyor. Ancak araç fiyatlarının enflasyonla birlikte artması, zaman içinde bu vergi avantajlarının ortadan kalkmasına yol açabilir. Nazik bu konuda, “Bugün %70 ÖTV diliminde yer alan bir model, fiyat artışlarıyla birlikte kısa sürede %90 veya %100 ÖTV’ye geçebilir. Bu da tüketiciler için önemli bir risk” değerlendirmesinde bulundu.
Vergi yapısında istikrar vurgusu
LenaCars yöneticisi, sektörde öngörülebilirliğin sağlanması için ÖTV sisteminin daha standart ve kalıcı bir yapıya kavuşturulması gerektiğini vurguluyor. Avrupa ile kıyaslandığında Türkiye’de araç fiyatlarının hâlâ yüksek olduğunu belirten Nazik, vergi yükünün azaltılmasının hem araç sahipliğini artırabileceğini hem de Türkiye’yi yabancı yatırımcılar için daha cazip bir pazar haline getirebileceğini söylüyor.

1. Yeni ÖTV oranları: Hangi araçlar nasıl etkilendi?
Yeni ÖTV düzenlemesi motor hacmi ve araç bedeli esas alınarak farklı oranlarla uygulanıyor. 1.400 cc ve altı motor hacmine sahip araçlar için:
- Matrahı 650.000 TL altı olanlarda ÖTV oranı %80’den %70’e indirildi.
- 650.001–900.000 TL arası araçlarda oran %75,
- 900.001–1.100.000 TL arası araçlarda oran değişmedi (%80),
- 1.100.001 TL ve üzeri araçlarda oran %90’a yükseldi.
Büyük motor hacmine sahip araçlarda da benzer şekilde alt segmentte vergi indirimi uygulanırken, üst segmentlerde artışlar görüldü.

2. Türkiye’de fiyatlar nasıl değişti?
Yeni düzenleme sonrası bazı modellerde dikkat çekici fiyat düşüşleri yaşandı:
Fiat Egea 1.4 Easy: 1.104.900 TL → 1.043.515 TL (–61.385 TL)
Fiat Egea 1.4 Urban: 1.224.900 TL → 1.156.849 TL (–68.051 TL)
Fiat Egea Cross 1.4 Street: 1.259.900 TL → 1.189.904 TL (–69.996 TL)
Fiat Egea Cross 1.4 Urban: 1.324.900 TL → 1.251.292 TL (–73.608 TL)
Giriş seviyesi modellerde ÖTV düzenlemesi anlamlı fiyat avantajı yaratırken, üst segment araçlarda fiyat indirimi ya hiç olmadı ya da sınırlı kaldı.

3. Avrupa’da vergi sistemleri: Türkiye’den farklı bir yapı
Avrupa ülkelerinde otomobil vergilendirmesi genellikle çevre odaklı politikalarla şekilleniyor:
Almanya: Kayıt vergisi yok, sadece %19 KDV ve CO₂ bazlı yıllık MTV var. Elektrikli araçlar 10 yıl MTV’den muaf.
Fransa: %20 KDV ve CO₂ emisyonuna göre 0–50.000 € arası değişen kayıt vergisi uygulanıyor.
Hollanda: %21 KDV, CO₂ bazlı yüksek kayıt vergisi. Düşük emisyonlu araçlara teşvikler mevcut.
Türkiye: %20 KDV’ye ek olarak motor hacmi ve matrah bazlı %45–%220 arası ÖTV uygulanıyor.

4. Avrupa’da vergi sonrası fiyatlar: Aynı araç, farklı maliyet
Vergi sonrası fiyatlar ülkelere göre önemli farklılık gösteriyor:
Fransa – Peugeot 208 1.2 PureTech:
Vergisiz: 18.000 € → Toplam: 21.750 €
Fransa – BMW X5 40i:
Vergisiz: 70.000 € + 50.000 € CO₂ vergisi + 14.000 € KDV → Toplam: 134.000 €
Hollanda – Audi Q7 55 TFSI:
Vergisiz: 85.000 € → Toplam: 114.850 €
Bu örneklerde yüksek emisyonlu modellerin vergi yükünün ciddi biçimde arttığı görülüyor.

5. Avrupa’da CO₂ vergisinin fiyatlara etkisi
CO₂ emisyonu, Avrupa’da araç fiyatlarını belirlemede en etkili faktörlerden biri:
Fransa – BMW X5 40i:
Vergisiz: 80.000 €
CO₂ vergisi: 46.000 €
KDV: 25.200 €
Toplam: 151.200 €
Hollanda – Audi Q7 55 TFSI:
Vergisiz: 85.000 €
CO₂ vergisi: 38.500 €
KDV: 25.935 €
Toplam: 149.435 €
Avrupa’da vergi yükü araçların çevresel performansına göre şekillenirken, Türkiye’de motor hacmi ve matrah belirleyici unsur olmaya devam ediyor.

6. Türkiye–Almanya fiyat farkı: Elektrikli araçlar da etkilendi
Aynı model araçlar Türkiye’de çok daha yüksek fiyatlarla satılıyor:
Audi Q4 E-tron
Almanya: 46.150 €
Türkiye: 80.042 € (%73 daha pahalı)
Audi A6 Avant
Almanya: 65.450 €
Türkiye: 142.426 € (%117 daha pahalı)
Mercedes EQB
Almanya: 46.627 €
Türkiye: 78.988 € (%69 daha pahalı)

7. İkinci el araçlarda da ciddi farklar
İkinci el pazarında da Türkiye ile Avrupa arasında ciddi fiyat farkı mevcut:
Opel Mokka 1.2T Edition
Almanya: 17.900 €
Türkiye: 32.200 € (%80 fark)
BMW 3.20i
Almanya: 39.100 €
Türkiye: 71.110 € (%82 fark)
Renault Fluence 1.5 Dci
Almanya: 5.990 €
Türkiye: 15.555 € (%159 fark)
Golf 1.6 TDI Highline
Almanya: 12.500 €
Türkiye: 30.900 € (%147 fark)
Yeni ÖTV düzenlemesi, Türkiye otomobil pazarında bazı ekonomik modeller için geçici bir rahatlama sağlasa da, vergi sistemindeki yapısal sorunlar nedeniyle bu avantajların kısa sürede ortadan kalkabileceği belirtiliyor. Avrupa ile kıyaslandığında, Türkiye’de hem sıfır hem de ikinci el araçlarda fiyatlar hâlâ ciddi ölçüde daha yüksek. LenaCars analizine göre, kalıcı ve öngörülebilir bir vergi politikası oluşturulmadıkça, hem tüketiciler hem de yatırımcılar açısından riskler sürecek.
Video: vivo V30 5G misafirim oldu
Yeni videolar için buradan abone olun!