Talep konut yerine otomobile kayıyor

Türkiye otomotiv pazarı 2025 yılının sonuna yaklaşırken talep güçlü seyrini korurken, ikinci el pazarındaki denge süreci de devam ediyor. Otomerkezi.net’in saha araştırmalarına göre yükselen konut maliyetleri ve değişen yatırım davranışları, otomobili yeniden erişilebilir ve kolay nakde çevrilebilir bir yatırım aracı hâline getirdi.

Altın birikiminin otomotive yönelmesi hareketliliği artırıyor

Türkiye’de toplam büyüklüğü 620 milyar doları bulan altın birikiminin bir kısmının otomotive kanalize olduğu belirtiliyor. Bu eğilim, sıfır kilometre ve ikinci el araç piyasalarının her iki segmentte de canlı kalmasını destekleyen unsurlar arasında yer aldı. Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, 2025’in son çeyreğini “dengeye dönüş yılı” olarak nitelendirirken, 2026’da daha rasyonel ancak güçlü bir büyüme beklediklerini ifade etti. Karakaş, “2026’da ikinci el satış adetinin 9 milyonu aşmasını öngörüyoruz; ancak tüketici hem daha seçici hem de daha bilinçli.” dedi.

Tüketici davranışında belirgin değişim: Daha seçici, daha bilgili, daha temkinli

Karakaş, pandemi sonrası dönemde görülen kontrolsüz talebin yerini daha bilinçli bir yaklaşımın aldığını belirtti. “İkinci elde her araç satılır dönemi bitti” açıklamalarının sahada karşılık bulduğunu söyleyen Karakaş, tüketicinin artık 10 yaş üzeri araçlarda bile daha seçici olduğuna dikkat çekti. Bu eğilimin yeni yılda da süreceği öngörülüyor.

2026’da ikinci el satışlarının 9 milyonun üzerine çıkması bekleniyor

Pazar verileri, 2025’in son çeyreğinde finansmana erişimdeki kademeli iyileşme ve enflasyondaki gerilemenin tüketici güvenini artırdığını gösteriyor. Ekonomideki dengelenme süreci, hem sıfır hem ikinci el araçlarda ertelenmiş talebin yeniden devreye girmesine yol açtı.

Karakaş’ın 2026 öngörüleri şöyle:

  • 2024’te 8,2 milyon olan ikinci el araç satışlarının 2025 sonunda 8,6 milyona yaklaşması bekleniyor.
  • 2026’da satışların 9 milyonun üzerine çıkması öngörülüyor.
  • Sıfır araç satışlarında 2026 beklentisi 1,4 milyon seviyesinde bulunuyor.
  • Finansman koşullarındaki iyileşmenin sürmesi hâlinde rakamların daha yukarı çıkabileceği belirtiliyor.

“Fiyatlar neden düşmez?” sorusunun yanıtı

2025 boyunca ikinci el araç piyasasında en çok merak edilen konulardan biri fiyatların seyri oldu. Karakaş’ın değerlendirmesine göre fiyatların aşağı yönlü hareketini sınırlayan temel faktörler şunlar:

Döviz kuru kaynaklı maliyet baskısı: Yedek parça ve işçilik giderleri yüksek seviyesini koruyor.

Talebin canlı olması: Krediye erişimin kolaylaşması talebi destekliyor.

Araç arzının sınırlı kalması: Özellikle iyi kondisyondaki araçlarda seçenek daralıyor.

Otomobilin konuta kıyasla daha ulaşılabilir bir yatırım aracı olması: Yatırım amaçlı talep güçlü seyrini sürdürüyor.

Bu çerçevede ikinci el fiyatlarında sert düşüşler beklenmiyor. Ancak 2024 ve 2025’e kıyasla daha dengeli ve öngörülebilir bir fiyat bandına girildiği ifade ediliyor.