Operasyonel araç kiralama nedir? Bildiğimiz ‘Rent a Car’dan farkı ne?

Operasyonel araç kiralama sektörü, 2025 yılının üçüncü çeyreğinde 77 milyar TL’ye yakın araç alımı gerçekleştirdi. Sektörün çatı kuruluşu TOKKDER tarafından açıklanan verilere göre, yılın ilk dokuz ayında aktif büyüklük 314,7 milyar TL’ye yükseldi.

Sektörde aktif büyüklük ve filo adedi artış eğilimini sürdürüyor

Bağımsız araştırma şirketi NielsenIQ iş birliğiyle hazırlanan “TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu”na göre, sektörün aktif büyüklüğü 2024’ün aynı dönemindeki 217,8 milyar TL seviyesinden 314,7 milyar TL’ye çıktı. Sektörün filosunda bulunan araç sayısı 235 bin adede ulaştı. Bu rakam 2024 yılı sonunda 252 bin adetti.

Sektör, yılın üçüncü çeyrek sonu itibarıyla toplam 39,35 milyar TL vergi ödedi. Aynı dönemde gerçekleştirilen araç alımı ise 77,8 milyar TL oldu.

Araç tercihleri: Renault liderliğini koruyor

Rapora göre Renault, yüzde 18,6’lık payla operasyonel araç kiralama sektörünün en çok tercih edilen markası olmayı sürdürdü. Renault’yu yüzde 15,2 ile Fiat, yüzde 8,9 ile Toyota, yüzde 8,5 ile Volkswagen ve yüzde 7,9 ile Skoda izledi.

Sektörün araç parkının yüzde 45,5’ini kompakt sınıf, yüzde 33’ünü küçük sınıf ve yüzde 10,2’sini üst-orta sınıf araçlar oluşturdu. Hafif ticari araçların payı ise yüzde 6,7 olarak gerçekleşti.

Motor tiplerinde benzinli araçların payı yüzde 58,2 olurken, dizel araçların payı yüzde 30,3’e yükseldi. Hibrit ve elektrikli araçlar toplamda yüzde 11,5 pay aldı.

Sedan gövde tipi açık ara önde

Gövde tiplerine göre tercih sıralamasında sedan araçlar yüzde 41,4’lük oranla liderliğini korudu. Sedan araçları yüzde 26,6 ile hatchback, yüzde 24 ile SUV ve yüzde 0,8 ile station wagon araçlar takip etti. Araç parkının yüzde 85,9’u otomatik vitesli araçlardan oluştu.

Sektörün ekonomiye katkısı devam ediyor

Operasyonel kiralama ve filo yönetimi hizmeti alan müşteri sayısı yılın ilk üç çeyreğinde 21 bin 800’e geriledi. 2024 yılı sonunda bu rakam 27 bin 800 seviyesindeydi. Buna karşın müşteri başına düşen araç sayısı 10 adede yükselerek 2024 toplamındaki 8,3 adedi geride bıraktı.

Sektörün vergi katkısı yılın üçüncü çeyrek sonu itibarıyla 39,35 milyar TL olarak gerçekleşti. Araç alımlarında ise 77,8 milyar TL’lik hacme ulaşıldı.

Sektörün geleceğine dair değerlendirmeler

TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı Özarslan A. Tangün, rapora ilişkin değerlendirmesinde enflasyondaki artış ve finansmana erişimde yaşanan zorlukların sektöre etkisine dikkat çekti. Tangün, “2025 yılının üçüncü çeyreğini yılın ilk yarısındaki filo adetlerini koruyarak tamamladık. Son çeyrekte bu trendin bir miktar azalacağını öngörüyorum. Enflasyonun kontrol altına alınması ve finansmana erişimin kolaylaşması durumunda sektör yeniden büyüme sürecine girecektir” dedi.

Tangün, 2026 yılında sektörün büyümesini ekonomik aktivite, finansmana erişim ve maliyetlerin belirleyeceğini ifade ederek, operasyonel kiralamanın iş dünyası için sunduğu verimlilik ve risk yönetimi avantajlarına dikkat çekti. Ayrıca, Türkiye’de iş amaçlı kullanılan araçların yalnızca yüzde 10’unun operasyonel kiralama yöntemiyle finanse edildiğini, Avrupa Birliği’nde bu oranın yüzde 57’ye ulaştığını hatırlattı.

Tangün, sektörün potansiyelini artırmak için iletişim çalışmalarını ve KOBİ’lere yönelik bilgilendirme faaliyetlerini sürdürdüklerini belirtti.

Operasyonel araç kiralama nedir?

Operasyonel araç kiralama, şirketlerin araçları uzun dönemli olarak (genellikle 24–48 ay) kiraladığı ve tüm bakım, vergi, sigorta, lastik, yedek araç ve ikinci el süreçlerinin kiralama şirketi tarafından yönetildiği filo hizmetidir. Klasik rent a car hizmetinden farklı olarak kısa dönemli değil, operasyonel yükü azaltan tam kapsamlı filo yönetimi modelidir.

Video: Opel Frontera ile tarihi bir an

Yeni videolar için buradan abone olun!