Tesla, karaborsaya düştü: Sipariş sistemi adaletsiz mi?

Türkiye’de son aylarda hızla artan Tesla talebi, beraberinde ciddi bir sorunla daha gündeme geldi: araçların karaborsaya düşmesi. Resmî olarak Tesla’nın internet sitesi üzerinden yürütülen sipariş sistemi, kötü niyetli kişiler tarafından istismar ediliyor. Bu durum, birçok dürüst alıcı adayının tüm denemelerine rağmen araç satın alamamasına yol açarken, bazı kişiler aynı aracı toplu halde satın alıp, çok daha yüksek fiyatlarla ikinci el piyasasına sürüyor.
İnternet üzerindeki kullanıcı yorumları ve deneyimlere göre, bazı kişi ya da gruplar Tesla’nın online sipariş altyapısındaki açıklardan faydalanarak, stoklara herkesten önce erişim sağlıyor. Bunun için özel olarak geliştirilmiş yazılımlar kullanıldığı, hatta bu yazılımların sosyal medya ve kapalı gruplar aracılığıyla dağıtıldığı belirtiliyor. Bu yazılımlar sayesinde normal kullanıcıların göremediği araçlar sipariş edilebiliyor ve birkaç dakika içinde sistemdeki tüm araçlar tükenmiş görünüyor. Böylece normal kullanıcılar sayfayı her yenilediklerinde “stok yok” mesajıyla karşılaşıyor.
Tüm bunlar yaşanırken, dürüst alıcı adayları günlerce sisteme girip sipariş vermeye çalışmasına rağmen başarısız oluyor. Her stok güncellemesinde saniyeler içinde araçların tükendiği görülüyor ve çoğu zaman tüketici, sistemin düzgün çalışmadığına veya kasıtlı bir yönlendirme yapıldığına inanıyor. Ancak temel sorun, kötü niyetli yazılımların sistemi manipüle etmesi.

Özellikle Model Y satışlarının zirveye ulaşmasının ardından sorun daha da görünür hale geldi. Tesla, Türkiye’de ilk kez en çok satan otomobil markalarından biri haline gelirken, bu yoğun talebe karşılık sistemin adaletli işlemediği yönünde eleştiriler çoğaldı. Üstelik bu süreçte bazı alıcıların araçları henüz teslim almadan ikinci el satış sitelerinde listelemeye başladığı da görülüyor. Araçların neredeyse sıfır fiyatının çok üzerinde fiyatlarla ilana koyulması ise karaborsa eleştirilerini güçlendiriyor.
Mevcut durumda sistemin bu şekilde çalışması, dürüst tüketicilerin güvenini sarsıyor. Birçok kişi, araç satın almak için tüm şartları yerine getirmesine rağmen, yazılım kullanmayan bireysel müşterilerin neredeyse hiç şansı olmadığını düşünüyor. Bu adaletsiz tabloya karşı Tesla Türkiye’nin henüz somut bir çözüm sunmaması ise tepkileri artırıyor.
Uzmanlara göre, bu sorunun önüne geçilebilmesi için sistemin yazılım tabanlı istismarlara karşı güçlendirilmesi, botlara karşı koruma duvarlarının kurulması ve siparişlerde bireysel tüketiciye öncelik tanınması gerekiyor. Ayrıca tek bir kişi ya da IP üzerinden birden fazla araç siparişi verilmesine izin verilmemesi, bu tür istismarı büyük ölçüde engelleyebilir.
Eğer Tesla Türkiye bu konuda daha şeffaf ve önleyici adımlar atmazsa, karaborsa algısı daha da büyüyebilir ve marka imajı ciddi zarar görebilir. Türkiye’de elektrikli araçlara olan ilgi her geçen gün artarken, bu tür sorunların çözülmemesi hem tüketici memnuniyetini hem de pazarın sağlıklı gelişimini olumsuz etkileyebilir. Tesla gibi yenilikçi ve küresel ölçekte güçlü bir markanın, Türkiye’de bu tür sorunlarla anılmaması için acilen sistemsel bir revizyona gitmesi şart.
Video: Keenetic Buddy 6 Menzil Genişletici
Yeni videolar için buradan abone olun!