Ürün garantisi hakkında bilmeniz gerekenler

Tüketiciler aldıkları ürünün arızalanması sonrasında garanti ve tamir süresi, ürünü değiştirme, para iadesi gibi konularda sıkça sorunlar yaşıyor. Satın alınan ürün arızalandığında mağdur olmamak için ürünün garanti kapsamı, garanti süresi ve koşulları ile ilgili doğru bilgi sahibi olmak gerekiyor. Tüketicilerin satın aldıkları bir ürünle ilgili yaşadıkları problemlerin başında ürünün garanti içeriği ve garanti süreleri ile ilgili şikayetler geliyor.
Tüketiciler, Şikayetvar’a ürünün garanti kapsamında yer almaması, garanti belgesinin geçersiz olması, garantisi devam eden ürünün tamiri için ücret istenmesi, ürünlerin sık arızaya gitmesine karşın yerine yenisinin verilmemesi gibi konularda şikayetlerini bildiriyor.
Garanti belgesinde ürün seri numarası ve kaşeye dikkat
Garantili ürün çöpe gitmeden, garantisinin doğru şekilde kullanılması için garanti belgesi ve süreleri hakkında bilinmesi gerekenler:
• Garanti belgesi firma yetkilisi tarafından ürüne, satıcıya, faturaya ve seri numarasına ilişkin bilgilerin yazılıp, satıcı tarafından kaşelenerek imzalanmasının ardından geçerli olur.
• Satılan mala ilişkin olarak düzenlenen fatura garanti belgesi yerine geçmez. Ancak, servis istasyonlarında yapılan onarım ve parça değişimi işlemleri sonucunda verilen fatura garanti şartlarını içermesi kaydıyla, garanti belgesi yerine kullanılabilir.
• Garanti Belgesi, malın kaliteli olduğunu gösteren bir belge değildir.
• Garanti süresi ürünün müşteriye fiili teslim tarihi itibarı ile başlar ve asgari 2 yıldır. Bazı ürünlerde bu değişik ölçülendirme gösterebilir.
Garanti süresince tüketiciden işçilik masrafı istenemez
• Satıcı; ürünün, garanti süresi içerisinde arızalanması halinde üründen işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep edemez. Ücretsiz olarak tamir ile yükümlüdür.
• Tüketici ürün kendisine teslim edildiği tarihten itibaren, garanti süresi içinde kalmak kaydıyla ürünün bir yıl içerisinde en az 4 defa ve garanti süresi içerisinde ürünün 6 defa arızalanması ile bu arızaların maldan yararlanamamayı sürekli kılması halinde malın ücretsiz değiştirilmesini, bedel iadesini veya ayıp oranında bedel indirimini talep edebilir.
• Firmanın bir ürünün arızasını 10 iş gününde giderememesi halinde, ürün tamir edilinceye kadar tüketiciye muadil bir ürün vermesi gerekir.
• Projeksiyon cihazları, hesap makineleri, elektronik para kasaları, uydu alıcılarında garanti süresi 2 yıl veya 5 bin saattir. Hangisi önce dolarsa garanti süresi olarak o kabul edilir.
• Binek otomobilleri için garanti süresi 2 yıl veya 60 bin kilometredir Kamyonetler için 2 yıl veya 100 bin kilometre, traktörler içinse 2 yıl veya 3 bin kilometredir. Motosikletler için 2 yıl veya 30 bin kilometre garanti süresi geçerlidir. Yıl ile kilometreden hangisi önce dolarsa garanti süresi olarak o kabul edilir.
• Otomobil, kamyonet ve traktörün azami tamir süresi 30 iş günüdür.
• Otomobil, kamyonet ve traktör dışında diğer tüm ürünlerde firmanın arızalı ürünü azami 20 iş gününde tamir etmesi gerekir.
• Firmanın satın aldığınız ürün ile ilgili arızayı “ulusal, resmi ve dini bayram günleri ile yılbaşı, 1 Mayıs ve pazar günleri dışındaki çalışma günleri hariç” kabul ve tamir etmesi gerekir.
• Tüketici ürünü ile ilgili arıza bildirimini; telefon, faks, e-posta, iadeli taahhütlü mektup veya benzeri bir yolla yapma hakkına sahiptir.
• Firma ürünü garanti belgesi ile isterse bir kopyasının da alıcıda bulundurulması ihmal edilmemelidir.