Araç kiralamada hibrit ve elektrikli payı artıyor

Tüm Oto Kiralama ve Mobilite Kuruluşları Derneği (TOKKDER), 2025 yılının ilk çeyreğine ilişkin sektör verilerini yayımladı. Rapora göre, operasyonel araç kiralama sektörü 2024 yıl sonuna kıyasla yüzde 3,8 oranında daraldı. Sektörün filosundaki araç sayısı 242 bin 200 adede gerilerken, aktif büyüklük 292 milyar TL seviyesinde gerçekleşti.
Elektrikli ve hibrit araçların payı yüzde 10’u aştı
Yılın ilk üç ayında sektörün araç parkındaki hibrit ve elektrikli araçların oranı yüzde 10,4’e yükseldi. Benzinli araçlar yüzde 60,7 ile en büyük paya sahipken, dizel araçların oranı yüzde 28,8’e düştü. Sedan araçlar yüzde 44,3’lük oranla gövde tipi sıralamasında ilk sırada yer almayı sürdürdü.

Kiralanan her 10 araçtan biri çevreci modellerden oluşuyor
TOKKDER verilerine göre Renault yüzde 18,7’lik pazar payı ile sektörün en çok tercih edilen markası olurken, onu Fiat, Toyota, Volkswagen ve Ford takip etti. Araç parkının yüzde 47’sini kompakt sınıf, yüzde 31’ini küçük sınıf ve yüzde 10,1’ini ise üst-orta sınıf araçlar oluşturdu. Hafif ticari araçların payı ise 2018 yılı sonunda yüzde 2,9 iken, 2025 ilk çeyreği itibarıyla yüzde 7,1’e yükseldi.
Yüksek maliyetler sektörü küçültüyor
TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı Kağan Yaşa, kredi faizlerindeki artışın kira maliyetlerini önemli ölçüde yükselttiğini ve bu durumun şirketleri tasarrufa yönelttiğini belirtti. Yaşa, 2018 sonunda 328 bin olan araç sayısının, 2025 yılı ilk çeyreği sonunda 242 bin seviyesine düştüğünü söyledi. Talebin varlığına rağmen, enflasyon ve finansmana erişimdeki zorlukların büyümeyi sınırladığını vurguladı.

Sektörün müşteri sayısı azalıyor
2021 yılında 28 bin 300 olan müşteri sayısı, 2024 yılında yüzde 22 düşüşle 22 bin 100’e, 2025 yılı ilk çeyreğinde ise 20 bin 900’e geriledi. TOKKDER Başkanı Yaşa, operasyonel kiralamanın sunduğu avantajların daha geniş kesimlere tanıtılması gerektiğini belirtti. Özellikle KOBİ’lerin bu yöntemi tercih etmeye başlamasıyla sektörün tekrar ivme kazanabileceğini ifade etti.
Yasal düzenlemeler destekleyici olabilir
Yaşa, araç kiralama gider sınırının güncellenmesinin ve GPS zorunluluğu gibi bazı yükümlülüklerin ötelenmesinin sektörü olumlu etkileyebileceğini belirtti. “Sektörümüz, ülkemiz ekonomisine sağladığı katkıların artarak sürmesi için bu dönemde desteklenmeye ihtiyaç duyuyor” dedi.
Kiralama, sahipliğe alternatif olmaya devam ediyor
Giderek daha fazla şirketin ve bireyin araç sahipliği yerine ihtiyaç kadar kullanım modeline yöneldiğini belirten Yaşa, operasyonel kiralamanın maliyet avantajı ve operasyonel kolaylık sunduğunu söyledi. Bu eğilimin önümüzdeki dönemde daha da güçleneceği öngörülüyor.
TOKKDER’in NielsenIQ iş birliğiyle hazırladığı rapor, sektörün mevcut durumuna dair kapsamlı veriler sunarken, önümüzdeki dönem için de finansman erişimi, enflasyon ve yasal düzenlemelerin belirleyici olacağına işaret ediyor.