Rahmi M. Koç Müzesi, demiryolu ulaşımının 200. yılını kutluyor

Modern demiryolu ulaşımının 200. yıl dönümü olan 2025’te Rahmi M. Koç Müzesi, zengin demiryolu koleksiyonuyla ziyaretçilerini iki asırlık bir yolculuğa çıkarıyor. Türkiye’nin ulaşım, endüstri ve iletişim tarihine adanmış ilk ve tek sanayi müzesi olan Rahmi M. Koç Müzesi, 1825 yılında İngiltere’de açılan ilk halka açık buharlı tren hattının yıldönümünü, tarihe tanıklık eden eserleriyle anıyor.

İlk modern lokomotif: Rocket

Müzenin Lengerhane / Mustafa V. Koç binasında yer alan sergide, modern demiryolu tarihinin simge objeleri bulunuyor. George ve Robert Stephenson tarafından 1829’da tasarlanan Rocket modeli, Rainhill Trials yarışmasında birincilik kazanarak “ilk modern lokomotif” unvanını almıştı. Sergide ayrıca, 1841 tarihli Fire King ve 1829 yılında Foster Rastrick & Co tarafından üretilen Agenoria lokomotif modelleri de yer alıyor.

Fire King modeli, dünyaca ünlü mühendis Josiah Evans Haydock tarafından yapılmış olup Londra Bilim Müzesi’nde düzenlenen “Pirinç, Çelik ve Ateş” sergisinde de sergilenmişti. Agenoria modeli ise İngiltere’nin York kentinde bulunan National Railway Museum’da koruma altında bulunan orijinal lokomotifin detaylı bir replikası olarak dikkat çekiyor.

Rayların devi: Big Boy

Demiryolu tarihinin en büyük mühendislik başarılarından biri olan Big Boy, müzenin en dikkat çeken eserlerinden biri olarak öne çıkıyor. 1941–1944 yılları arasında Union Pacific Railroad için üretilen 4000 sınıfı buharlı lokomotiflerden yalnızca 25 adet yapılmıştı. Orijinal model 40 metreyi aşan uzunluğu ve 6.000 beygir gücüyle tarihe geçti. İngiltere’de Ian Rough tarafından orijinal planlara sadık kalınarak üretilen 1/8 ölçekli çalışır durumdaki Big Boy modeli, Rahmi M. Koç Müzesi’nin Tersane Binası’nda sergileniyor.

Raoul Cabib koleksiyonundan özel parçalar

Müzenin büyük ölçekli lokomotif modelleri arasında, koleksiyoner Raoul Cabib’e ait kıymetli eserler de bulunuyor. Bunlar arasında 1902 yılında James Holden tarafından tasarlanan ve İngiltere Büyük Doğu Demiryolları tarafından kullanılan “Decapod” lokomotifinin Budva Tucker tarafından 1958’de yapılan modeli öne çıkıyor. Ayrıca Benjamin Conner’ın 1865 tarihli İskoç Demiryolları lokomotifinin Roy Amsbury tarafından yapılan modeli ve Londra Midland & Scottish Demiryolları’na ait orijinal arma örnekleri de koleksiyonun dikkat çeken parçaları arasında yer alıyor.

Sanayi tarihine adanmış bir müze

Rahmi M. Koç Müzesi, Türkiye’nin sanayi, ulaşım, iletişim ve mühendislik tarihini bir arada sunan kapsamlı koleksiyonuyla ziyaretçilere benzersiz bir deneyim yaşatıyor. Müze, 200 yıllık demiryolu mirasını mühendislik, yenilik ve insan emeğinin izleriyle birlikte gelecek nesillere aktarmayı amaçlıyor.