Türk Telekom’dan az gören çocuklara özel oyun
Türk Telekom Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Coşkun Şahin, “Günışığı Projesi ile 100’ü mezun toplam 300 çocuğa eğitim veriyoruz. Günışığı oyunları da dünyada az gören çocukların gelişimi için bir milat. Türkiye’nin dört bir yanında az gören çocukların engelsiz yaşam yolunda attıkları her adımda yanlarında olmaktan mutluluk duyuyoruz” dedi.
Türk Telekom’un, Engelsiz Yaşama Derneği (EY-DER) iş birliği ve Gazi Üniversitesi Görme Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Görevlisi Turan Delimehmetoğlu’nun koordinatörlüğündeki “Günışığı Projesi” kapsamında hayata geçirilen oyun uygulamasının lansmanı yapıldı. Türk Telekom Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Şahin’in ev sahipliğinde düzenlenen lansman, Turan Delimehmetoğlu, EY-DER yetkilileri ve Günışığı çocuklarının katılımıyla gerçekleştirildi.
Toplantıda projeye ve oyun uygulamasına ilişkin bilgi veren Şahin, projenin kendileri için öneminden bahsederek, proje kapsamında 100’ü mezun olmak üzere toplam 300 çocuğa eğitim verdiklerini söyledi.
Günışığı kapsamında Türk Telekom’un Ar-Ge departmanı tarafından geliştirilen oyunla yüzde 1 ila 10 görme kalıntısına sahip (az gören) çocukların, işlevsel olarak görme becerilerini artırmalarına ve el-göz koordinasyonlarını geliştirmelerine katkı sağlamayı amaçladıklarını bildiren Şahin, her biri 20 aşamaya sahip şekil, rakam ve harf olmak üzere üç farklı oyundan oluşan Günışığı oyun uygulamasının, mobil, Web ve Windows platformları üzerinde çalıştığını, Türkçe ve İngilizce dil seçenekleri bulunan oyunun, dünyanın dört bir yanındaki az gören çocukların kullanımı için tasarlandığını anlattı.
Şahin, geliştirilen oyunların, aynı zamanda engeli olmayan okul öncesi çağındaki çocuklar ile ileri yaşta okuma yazma öğrenen bireyler tarafından da kullanılabileceğine işaret ederek, “Günışığı oyunları dünyada az gören çocukların gelişimi için bir milat. Türkiye’nin dört bir yanında az gören çocukların engelsiz yaşam yolunda attıkları her adımda yanlarında olmaktan mutluluk duyuyoruz” dedi.
Günışığı oyun uygulamasının patentlerinin yazılarak başvurusunun Türkiye Patent Enstitüsü’ne yapıldığını belirten Dr. Coşkun Şahin, oyunun, sunduğu avantajlarla benzer teknolojiler için de öncü rol üstleneceğini dile getirerek, oyunlarda her detayın titizlikle düşünüldüğünü, oyun müziği olarak erken yaşta görme yetisini kaybeden klasik müzik bestecisi ve piyano virtüözü J. Rodrigo Vidre’nin eserlerinin kullanıldığını aktardı.
Projenin koordinatörlüğünü üstlenen ve kendisi de doğuştan az gören bir birey olan Turan Delimehmetoğlu, Türk Telekom Günışığı projesinin yüzlerce çocuğun hayatını değiştirmekle kalmayıp, Türkiye’de az gören kavramı konusundaki bilinç ve farkındalığı artırması açısından da değerli bir proje olduğunu söyledi.
Delimehmetoğlu, “Yüzde 1 bile görme kalıntısı olan çocukların görme yetilerini işlevsel olarak kullanmalarını destekleyecek Günışığı oyunları aynı zamanda onların teknolojiyi kullanmalarını ve tabii ki eğlenmelerini de sağlayacak. Diğer taraftan az gören eğitiminde de bir dönüm noktası olacak” ifadelerini kullandı.
Günışığı oyunlarının kendi alanında dünyada bir ilk olduğunun altını çizen Delimehmetoğlu, verimlilik açısından, teknolojinin çok iyi kullanıldığı Günışığı projesinin az gören çocuklara sağladığı faydaya değindi.
Delimehmetoğlu, hedeflerinin sadece Günışığı çocuklarına değil, tüm dünyadaki az gören çocuklara ulaşmak olduğunun altını çizerek, “Dünyada 245 milyon az gören insan var. Hedefimiz onlara ulaşmak, işlevsel olarak görmelerini artırmalarını sağlamak. Ulaşmamız gereken binlerce çocuk var. Türkiye’de 1 milyona yakın görme engelli var. Az gören kavramı Türkiye’de çok yeni oturan bir kavram. Bu bir milyonun en az yüzde 75’i az gören seviyesinde” diye konuştu.
“Bilmeniz gereken bir şey var; bakmak gözün, görmek kalbin işidir”
Toplantıya, Türk Telekom’un Günışığı projesi kapsamında eğitim gören ve Türkiye’nin farklı illerinden gelen az gören çocuklar ile aileleri de katıldı. Çocuklardan 13 yaşındaki Berrak Başak, Coşkun Şahin’e kendisinin origamiden yaptığı “kuğu”yu hediye etti. Erzurum’dan gelen Berrak, toplantıda katılımcılara yazdığı mektubunu da okudu. Berrak’ın mektubunda şu ifadeler yer aldı:
“Sevgili Türk Telekom, satırlarıma başlamadan önce Günışığı projesine, ben ve benim gibi arkadaşlarım için verdiğiniz destekten dolayı teşekkürlerimi arz ederim. Biz az gören ailesiyiz. Sizde bu az gören ailesinin bir parçasısınız artık, teşekkür ederiz.
İnsanlar bize acıma duygusuyla bakıyor, görmüyoruz diye. Ama bilmeleri gereken bir şey var. Ben görme engelli olduğum için üzülmüyorum, aksine seviniyorum. Çünkü görme engelli olmasam hem hocalarımla ve arkadaşlarımla tanışmaz, hem de az gören ailesinin bir ferdi olamazdım. Bilmeniz gereken bir şey var; bakmak gözün, görmek kalbin işidir.”
Berrak hediyesi ve konuşması ile başta Coşkun Şahin olmak üzere tüm katılımcılara duygusal anlar yaşattı.
Günışığı Oyun Uygulaması
Toplantıda verilen bilgiye göre, az gören çocukların işlevsel olarak görme becerilerini artırmalarına ve el-göz koordinasyonlarını geliştirmelerine katkı sağlamak üzere tasarlanan Günışığı Oyunları, Türk Telekom Ar-Ge biriminden 5 kişilik uygulama ekibi tarafından dört ay gibi bir sürede tamamlandı. Mobil, Web ve Masaüstü platformlarında çalışan uygulamanın, İngilizce ve Türkçe olmak üzere toplam 24 farklı sürümü hazırlandı.
Rakamlar, harfler ve şekiller olarak üç farklı alana odaklanan Günışığı oyunlarının her birinde 20 ayrı seviye bulunuyor. Oyunlarda temel olarak yukarıdan aşağıya siyah zemin üzerine akan büyük ve renkli harf, rakam veya şekillerden sesli olarak belirtilen harf, rakam veya şeklin işaretlenmesi isteniyor. Başta harfler (şekiller ya da rakamlar) neredeyse ekranın büyük bir kısmını kapsayacak kadar büyük ve canlı renklerdeyken, seviye yükseldikçe gelen harflerin ebatları küçülüyor ve aşağı doğru akış hızlanıyor. Böylece oyunu oynayan az gören çocuklar; şekilleri, sayıları ve harfleri öğrenirken aynı zamanda işlevsel olarak görme becerilerini ve el-göz koordinasyonunu artırıyor.
Günışığı oyunları tüm dünyadaki çocukların faydalanması için tamamen ücretsiz ve operatörden bağımsız olarak sunuluyor. Oyunlar sadece az görenlerin gelişimi için değil, aynı zamanda okul öncesi engeli olmayan çocuklar ve ileri yaşta okuma yazma öğrenen bireylerin eğitimine katkı sağlamak için de kullanılabiliyor. Oyunların içeriği ve kullanımı konusunda görüşleri alınan eğitimci ve pedagoglar, Günışığı oyunlarının öğrenmeyi keyifli hale getirdiğini, çocukların tablet, telefon ve bilgisayar başında geçirdikleri zamanı daha nitelikli kıldığını ve oyunlardaki öğrenme ve oyun ilişkisinin başarılı bir şekilde kurulduğunu ifade ediyorlar.