Türkiye elektrikli araç pazarında hızlı büyüme

Dünya genelinde EY çatısı altında strateji danışmanlığı hizmetleri sunan EY-Parthenon (EY-P), otomotiv sektörüne yönelik “Elektrikli Araç Ekosistemi ve Dönüşümü Analizi” serisinin ilkini yayımladı. “Dünyada ve Türkiye’de Elektrikli Araç Pazarı” başlığını taşıyan analizde, küresel ve yerel pazarlarda yaşanan gelişmeler ile gelecek projeksiyonları ele alındı.

Küresel pazarda Çin liderliğini sürdürüyor

Rapora göre, küresel elektrikli araç satışları 2022-2024 döneminde yıllık ortalama %66 büyüme kaydederek 2024 yılında 17 milyon adede ulaştı. Çin %56’lık payla ilk sırada yer alırken, Avrupa Birliği %17, ABD ise %12 oranında pay aldı. 2024 itibarıyla dünya genelinde kullanılan toplam 55,9 milyon elektrikli aracın %54’ü Çin’de bulunuyor.

EY-Parthenon’un değerlendirmesinde, elektrikli araç pazarındaki büyümenin; üretim kapasitesi, batarya teknolojisindeki ilerlemeler, şarj altyapısı yatırımları ve devlet teşvikleri gibi unsurlar tarafından belirlendiği ifade ediliyor. Hibrit araçların kısa ve orta vadede içten yanmalı ve tam elektrikli araçlar arasında bir geçiş alternatifi olmaya devam etmesi bekleniyor.

BYD SEAL U DM-i
BYD SEAL U DM-i

Türkiye’de elektrikli araç satışları 2024’te 115 bin adede ulaştı

Türkiye’de elektrikli araç satışları 2024 yılında 115 bin adede ulaşarak toplam araç satışlarının %12’sini oluşturdu. 2022-2024 döneminde elektrikli araç satışlarında yaklaşık 13 katlık bir artış gerçekleşti. Bu artışta yerli ve Amerika menşeili üreticilerin pazara girişi ve şarj altyapısının genişlemesi etkili oldu.

Rapora göre, Türkiye’de 2023’te başlayan yerli marka Togg, 2023 ve 2024’te %26’lık payla satış sıralamasında ilk sıraya yerleşti. Onu Amerika merkezli bir üretici takip etti. Öte yandan, hibrit araç satışları da aynı dönemde 3 kat artarak 174 bin adede ulaştı ve elektrikli araçlara kıyasla %50 daha fazla satış gerçekleştirdi.

Yeni Citroën C3 Aircross
Yeni Citroën C3 Aircross

Tüketici eğilimleri ve pazardaki dinamikler

EY-P’nin analizinde, Türkiye’de elektrikli araçlara olan ilginin 2020’den itibaren hızlı şekilde arttığı belirtiliyor. Elektrikli araç parkı 2024’te 184 bin adede ulaşırken, yıllık ortalama büyüme oranı %90’ın üzerinde gerçekleşti. Buna karşın kredi faiz oranlarındaki artış, sübvansiyonlardaki değişim ve batarya bakım maliyetleri gibi etkenlerin tüketici kararlarını etkilediği ifade ediliyor.

Tüketici yatkınlığı açısından Çin %79 ile ilk sırada yer alırken, genel eğilimler bölgesel altyapı farklılıklarına, enerji fiyatlarına ve politik teşviklere göre şekilleniyor. Şarj ağının gelişmesi ve menzil artışı satışlara olumlu katkı sağlarken, bazı tüketicilerin batarya değişim maliyetleri nedeniyle temkinli davrandığı da analizde yer alan bulgular arasında.

Video: Yeni Opel Grandland fiyatı ve özellikleri

Yeni videolar için buradan abone olun!